IJzersterke voeding bij bloeddonatie

, diëtist 2 december 2019

Een bloeddonatie is in principe niet heel erg ingrijpend. Toch kunnen sommige mensen wel klachten ervaren zoals duizeligheid, flauwvallen of blauwe plekken. In onderstaand blog geef ik je tips om je middels voeding zo goed mogelijk voor te bereiden op bloeddonatie en tips om je tekorten weer aan te vullen! 

Voeding bij bloeddonatie

 

Voorbereiding

Zorg dat je fit en uitgerust bent voordat je bloed gaat geven. Eet en drink van tevoren genoeg en kom niet op een lege maag bloed geven.

Als je bloed doneert, sta je 10% van je totale bloedvolume af. Het is dan ook niet verrassend, dat je last kan krijgen van de volgende klachten:

  • duizeligheid; omdat je minder bloed hebt kan er ook minder bloed naar je hersenen toe. Als je (te snel) opstaat, kan dat ervoor zorgen dat je flauw of duizelig wordt.
  • verminderd uithoudingsvermogen door het vochtverlies en het verminderde aantal rode bloedcellen. Hierdoor moet je lichaam meer moeite doen om overal genoeg zuurstof te krijgen. Het is daarom verstandig om zware inspanning even te vermijden.

Start voor je bloeddonatie met het eten van ijzerrijke voeding. Op deze manier zal je na je bloeddonatie sneller herstellen. Voedingsmiddelen rijk aan ijzer zijn spinazie, vis, kip, volkoren graanproducten, eieren en rundvlees. Combineer ijzerrijke voeding met de intake van vitamine C, hierdoor wordt ijzer sneller opgenomen. Vitamine C zit in citrusfruit, vruchtensappen of gebruik een vitamine C supplement.

 

Herstel na bloeddonatie

Het wordt geadviseerd om na je bloeddonatie even rustig aan te doen en meteen wat te drinken. Hierdoor kan de duizeligheid snel wegtrekken. Wanneer je voldoende drinkt is het vochttekort binnen een halve dag weer aangevuld. In de praktijk betekent dit dat je de eerste uren na de donatie meer moet drinken dan je gewend bent. Dit kan bijvoorbeeld water, thee, koffie of melkproducten zijn.

 

Ook helpt het om iets te eten. Gedurende de dag kun je je nog vermoeid voelen, na een goede nachtrust heb je hier waarschijnlijk ook geen last meer van! Eiwitten en bloedplaatjes zijn binnen een paar dagen weer op hetzelfde niveau. De rode bloedcellen zijn na een paar weken pas weer volledig aangevuld. Omdat het een paar weken duurt voordat de rode bloedcellen weer zijn aangevuld is het verstandig om de weken na de bloeddonatie nog door te gaan met ijzerrijke voeding in combinatie met de intake van vitamine C (zie voorbereiding).

 

Tips:

  • Zorg dat je goed uitgerust bent
  • Eet en drink voor de bloeddonatie voldoende
  • Sta na de donatie niet te snel op, blijf liever nog even liggen
  • Zorg dat je na de bloeddonatie voldoende drinkt, het vocht dat je gedoneerd hebt moet weer aangevuld worden
  • Doe het de rest van de dag rustig aan, het wordt afgeraden om intensief te sporten of zwaar lichamelijk werk te verrichten na het geven van bloed
  • Wacht met een saunabezoek tot minimaal een dag na het geven van bloed

Wil jij advies op maat over voeding bij bloeddonatie? Neemt contact op met een diëtist in de buurt.