Voeding voor je longen

, diëtist 16 november 2017

Gisteren, 15 november, was het Wereld-COPD-dag. COPD is een chronische longziekte waarvoor extra aandacht wordt gevraagd op deze dag. Voeding speelt een belangrijke rol bij deze aandoening.

 voeding bij COPD

Te veel of te weinig

Veel mensen met COPD hebben problemen met hun gewicht. Sommige mensen vallen af zonder dat dat de bedoeling is. Het energieverbruik van hun lichaam is hoger dan bij iemand die gezond is en/of ze hebben minder eetlust.

Anderen komen juist aan. Door kortademigheid bewegen ze minder en verbruiken daardoor ook minder energie. Met dezelfde voeding stijgt daardoor het gewicht. Ook medicijngebruik en stoppen met roken kunnen een rol spelen bij gewichtstoename.

Spieren

COPD is een longziekte, maar beïnvloedt je hele lichaam. Bijvoorbeeld je spieren. Of het gewicht nu stijgt, daalt of gelijk blijft. Bij veel mensen met COPD verandert de lichaamssamenstelling. Ze krijgen in verhouding meer vet en minder spieren. Dat is niet gunstig. Als je minder spieren hebt, heb je ook minder kracht en bovendien wordt de weerstand minder. Je bent dan vatbaarder om last te krijgen van een longaanval of longontsteking.

Botten

Ook botontkalking komt veel voor bij mensen met COPD. Een van de oorzaken is dat bij een longaanval vaak Prednison voorgeschreven wordt. Een van de bijwerkingen van dit middel is botontkalking.

Wat te doen?

Welke voeding kan helpen bij COPD?

  • Eet voldoende eiwit om je spieren sterk te houden. Eiwit zit in vlees, vis, zuivelproducten, eieren, peulvruchten en noten.
  • Gebruik voldoende calcium en vitamine D voor sterke botten. In de praktijk betekent dit ongeveer 500 ml zuivelproducten en twee broodbeleggingen kaas voor de aanbevolen hoeveelheid calcium. Voor voldoende vitamine D is het belangrijk je brood te besmeren met halvarine of margarine, vloeibaar bak- en braadvet te gebruiken bij de warme maaltijd en regelmatig vette vis te eten. Voor veel mensen is het advies bovendien om daarnaast een vitamine D-supplement te gebruiken.
  • Eet gezond met onder andere voldoende groente, fruit, noten en vis.
  • Maak een afspraak bij de diëtist als je onbewust afvalt of juist ongewenst aankomt.

Beweging

Zowel voor spieren als voor botten is ook lichaamsbeweging belangrijk. Combineer bovenstaande voedingsadviezen dus altijd met voldoende lichaamsbeweging.