Heeft voeding invloed op je slaap?

, diëtist 25 juni 2018

Heb je moeite met inslapen, lig je ’s nachts wakker of word je te vroeg wakker en kun je dan niet meer slapen? Dan heb je misschien last van slapeloosheid. In dit blog lees je meer over of voeding invloed op je slaap heeft.

voeding invloed op je slaap

Slaapstoornis

Als iemand bijna elke nacht niet goed slaapt of overdag nog moe is, kan er sprake zijn van een slaapstoornis. Bij de meeste mensen zijn de klachten kortdurend en gerelateerd aan tijdelijke stress. Wanneer je moeite hebt met inslapen of ’s nachts wakker wordt, daarna niet kunt doorslapen, dit drie of meer nachten per week gebeurt en het langer dan drie maanden aanhoudt, spreken we van chronische slapeloosheid.

 

Cafeïne

Voeding is een onderdeel van de behandeling van slaapstoornissen. Van cafeïne weten de meeste mensen wel dat het de concentratie en prestatie verbetert en dat het vermoeidheid verdrijft. Dat is bij een kleine hoeveelheid al zo; bijvoorbeeld 1-2 kopjes koffie. Het nemen van te veel cafeïne kan nadelige effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Wat te veel is, verschilt sterk per persoon. Niet iedereen is even gevoelig voor de werking van cafeïne. Cafeïne heeft een halfwaardetijd van 4 uur. Als je ’s middags om 16.00 uur twee koppen koffie drinkt, dan zit er om 20.00 uur nog altijd de hoeveelheid cafeïne van 1 kop koffie in je bloed.

 

Niet alleen koffie bevat cafeïne. Het zit ook in alle soorten groene en zwarte thee, ijsthee, cola, chocolade, chocolademelk en energiedrankjes, energieshots en drankjes met guarana. Ook kan cafeïne toegevoegd zijn aan paracetamol, kauwgom, snoep en water.

 

Het cafeïnegehalte van een kop koffie en thee hangt af van de soort, hoe sterk het is gezet en de grootte van de kop. Kijk op de site van het Voedingscentrum als je wilt weten hoeveel cafeïne er in welk voedingsmiddel zit.

 

Alcohol

Iemand die heeft gedronken, kan sneller in slaap vallen vanwege de verdovende werking van alcohol. Hierdoor wordt vaak gedacht dat alcohol een goed slaapmutsje is. De slaap is echter minder diep en vaak onrustig. Sommige mensen worden ook eerder wakker wanneer ze alcohol gedronken hebben.

 

Iemand die gedronken heeft en voldoende uren geslapen heeft, is een stuk minder uitgerust dan iemand die niet gedronken heeft en hetzelfde aantal uren heeft geslapen. De kwaliteit van de slaap is namelijk veel minder goed dan de kwaliteit van een nacht slaap zonder alcohol.

 

Voedingsadviezen

Wat te doen bij een slaapstoornis?

  • Vermijd cafeïne bevattende producten en alcohol na 18.00 uur
  • Gebruik wel: cafeïnevrije koffie, bambu ‘koffie’, kruidenthee zoals kamillethee, rozenbottelthee, pepermuntthee, rooibosthee en zoethoutthee, verse gemberthee of muntthee. Melk, karnemelk of water. Frisdranken en vruchtensappen houden je ’s nachts ook niet wakker, maar bevatten wel veel suikers.