Voeding van de toekomst

, diëtist 17 oktober 2019

Plantaardig eten en verduurzamen zijn twee hot items die veel terugkomen in het dagelijkse nieuws. Hoe gaat het als je deze twee onderwerpen bij elkaar in de blender doet? Is er een ideaal recept voor het voorkomen van voedseltekorten in de toekomst? Zo ja, wat zijn de benodigde ingrediënten?

voeding van de toekomst

2050

In 2050 zouden we niet meer in staat zijn om voldoende voedsel te produceren om de gehele wereldbevolking van voedsel te kunnen voorzien. Hier is door verschillende instanties wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

 

Levensmiddelenfabrikant Knorr en het WNF (Wereld Natuur Fonds) hebben een artikel naar buiten gebracht over de 50 voedingsmiddelen van de toekomst (“50 Future Foods”). De organisaties beweren dat door deze voeding de basis te maken van je dagmenu, dit positieve gevolgen heeft voor het milieu. Hoe mooi zou het zijn als we met ons eetpatroon de planeet kunnen redden?

 

Welke voedingsmiddelen staan op het menu?

In het artikel wordt gesproken over een plantaardig dagmenu dat bestaat uit verschillende cactussoorten, algen, zeewier en peulvruchten. Daarnaast staan er verschillende soorten granen op het menu van de toekomst. De voorkeur gaat uit naar streekproducten. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld producten zoals sperziebonen, bieten, spruiten en boerenkool.

 

Futuristisch dagmenu

Hoe ziet zo’n dagmenu er nou bijvoorbeeld uit, wanneer je enkel kiest uit de verschillende 50 voedingsmiddelen uit het artikel?

 

  • Ontbijt: “English breakfast” van bonen en tomatensaus
  • In de loop van de ochtend: 1 snee speltbrood met 100% notenpasta en plakjes radijs
  • Lunch: Soep gemaakt van pompoen en tomaat en 2 sneetjes speltbrood
  • In de loop van de middag: Een schaaltje sojayoghurt met een eetlepel lijnzaad
  • Avondeten: Gebakken zoete aardappel met geroerbakte boerenkool, champignons en blokjes tofu
  • In de loop van de avond: Een handje walnoten

 

Verantwoord én goed voor de planeet?

Als je “50 Future Foods” vanuit diëtistisch oogpunt bekijkt zitten er helaas wel wat haken en ogen aan. Van sommige producten heb je dagelijks veel nodig om aan de Dagelijkse Aanbevolen Hoeveelheid (ADH) van een voedingsstof te voldoen. Voorbeelden hiervan zijn vitamine B12, calcium, vitamine D en ijzer. Deze voedingsstoffen komen normaal gesproken vooral in dierlijke producten voor en deze worden in het artikel niet genoemd.

 

Wat kun jij doen?

Helemaal verantwoord is deze leefstijl dus nog niet helemaal. Wil je iets bijdragen aan een gezonde planeet? Probeer dan in ieder geval, zoals het Voedingscentrum aanbeveelt, de vleesinname te verminderen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld 1 keer per week in plaats van vlees een portie peulvruchten zoals linzen, zwarte bonen of sojabonen op het menu te zetten.

 

Uit onderzoek blijkt dat dit voor veel Nederlanders al een grote stap is: de gemiddelde Nederlander eet slechts 1 gram peulvruchten per dag! Wist je al dat peulvruchten goedkoper zijn dan vlees?

 

En…, probeer toch eens die zaadjes die je gekregen hebt van je baas, oma, supermarkt of buurvrouw in de achtertuin te strooien (of op balkon in een grote plantenbak).. wie weet heb jij dan komend voorjaar je zelfgekweekte boerenkool op je bord liggen! Goed voor je gezondheid én voor de toekomst van de planeet!