Waarom eten we eiwitten?

, diëtist 28 maart 2019

Over de voedingsstof eiwit, ook wel proteïne genoemd, wordt veel geschreven. Gemiddeld eet een mens zo’n 70-90 gram eiwitten per dag en breekt het lichaam 4 keer zo veel eiwitten af wat vervolgens ook weer wordt opgebouwd. En wist je dat een volwassene gemiddeld voor 12 kilo uit eiwitten bestaat? Hoeveel eiwitten heb je eigenlijk nodig en zijn er mensen die meer eiwitten nodig hebben? In dit blog lees je meer hierover.

waarom eten we eiwitten?

Bouwstof

Eiwitten leveren net zoals koolhydraten en vet energie. Daarnaast verzadigen eiwitten, vooral dierlijk, langer dan koolhydraten en vet. Verder zijn eiwitten van belang voor het in stand houden en opbouwen van spieren en andere lichaamscellen van bijvoorbeeld de organen en de botten.

 

Aminozuren

Even een korte scheikundige uitleg. Eiwitten bestaan uit verschillende aminozuren, die allemaal een eigen chemische structuur hebben. Het lichaam kan zelf aminozuren aanmaken (= niet-essentiële aminozuren), maar er zijn ook aminozuren die je uit de voeding moet halen (=essentiële aminozuren). Tot slot zijn er aminozuren die het lichaam normaal gesproken wel zelf kan maken, maar door bijvoorbeeld een aandoening of ziekte niet (=semi-essentiële aminozuren). Ook dan is het nodig om deze met de voeding aan te vullen.

 

Eiwitkwaliteit

In zowel plantaardige als dierlijke producten zitten eiwitten. Er is een belangrijk verschil tussen deze twee en dat is eiwitkwaliteit. Plantaardige eiwitten hebben een lagere kwaliteit dan dierlijke. Dit komt doordat plantaardige eiwitten minder goed verteerbaar zijn en het minder essentiële aminozuren bevatten.

 

Veganisten

In verband met de eiwitkwaliteit heeft iemand die alleen plantaardig eet, meer eiwitten (zo’n 25%) nodig dan mensen die wel dierlijke producten gebruiken (0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag). Dat is zo’n 15 gram eiwit per dag extra.

 

Verder is het belangrijk dat vegetariërs en veganisten verschillende bronnen van eiwitten eten. Graan (brood, rijst, pasta) en peulvruchten (linzen, bonen, pinda’s) vullen elkaar goed aan vanwege de verschillende aminozuren die erin zitten. Dus met bijvoorbeeld een maaltijd met groenten, zilvervliesrijst en bonen zit je goed of met erwtensoep met brood.

 

Extra eiwit

Ook mensen met (brand)wonden of een aandoening, hebben extra eiwit nodig om beschadigde weefsels te verwijderen en weefsels te laten herstellen.

 

Verder hebben vrouwen die zwanger zijn (0,9 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag) of borstvoeding geven (1,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag) meer eiwitten nodig. Net zoals sporters, de hoeveel is afhankelijk van onder andere het geslacht, de soort sport, de intensiteit en de frequentie.

 

Hoe meer hoe beter?

Heel belangrijk dus die eiwitten, maar zorg dat er ook voldoende ruimte bestaat voor vetten en koolhydraten. Er wordt voor volwassenen een bovengrens aangehouden van niet meer dan 25% aan eiwitten van je totale voeding.

 

Wil jij weten of jouw voeding in balans is met de juiste verdeling eiwitten, vetten en koolhydraten? Maak een afspraak bij een diëtist in de buurt.  De diëtist geeft je een persoonlijk advies afgestemd op jouw situatie.