Waarom eten we vetten?

, diëtist 20 mei 2019

De 74-jarige meneer H. ligt opgenomen op de cardiologie-afdeling. Hij heeft een hartinfarct gehad. ‘En dat terwijl ik toch al heel lang vetarm eet’, zegt hij. ‘We hebben sinds kort zelfs een airfryer. Dan kunnen we frites maken zonder vet. En het vlees doet mijn vrouw altijd onder de grill. Allemaal zonder vet.’

waarom eten we vetten?

Vet is gezond

Begin jaren negentig was er een reclamecampagne met de slogan ‘let op vet’. De boodschap was dat minder vet eten gezond is. Inmiddels weten we dat dit niet klopt. Er zijn verschillende soorten vet in onze voeding en onverzadigd vet is juist goed voor onze hart en vaten.

 

Onverzadigd = oké

Onverzadigd vet zit bijvoorbeeld in (vette) vis, noten en pinda’s, avocado en olijfolie. Een eetpatroon zonder onverzadigd vet is niet gezond.

 

Cholesterol versus gewicht

Alle soorten vet leveren evenveel calorieën en vet levert meer calorieën per gram dan andere voedingstoffen, zoals koolhydraten en eiwit. Als je af wil vallen of niet aan wil komen is het dus verstandig de hoeveelheid onverzadigd vet niet extreem groot te maken. Van elke dag een flinke portie vette vis of een hele zak noten kom je aan, omdat daar veel calorieën inzitten.

 

Dus…

…wel onverzadigd vet, maar niet in extreem grote hoeveelheden. Bijvoorbeeld elke dag een handje noten en een scheut olijfolie en 1x per week 100 gram vette vis. Dan blijven je hart en vaten gezond en houd je een goed gewicht.

 

En verder…

 

Vetoplosbare vitamines

Daarnaast zijn er ook vitamines en mineralen die alleen in vette producten voorkomen. De zogenaamde vetoplosbare vitamines: vitamine A, D, E en K.

Als je te weinig vet eet, krijg je ook te weinig van deze vitamines binnen. Zo zitten vitamine A en D bijvoorbeeld in (vloeibare) margarine en vitamine E in pindakaas en olijfolie.

 

Essentiële vetzuren

Tenslotte moeten we met onze voeding essentiële vetzuren innemen. Dit zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken uit andere vetzuren, terwijl ze wel nodig zijn om normaal te kunnen functioneren. Bijvoorbeeld voor kinderen om te groeien. De twee essentiële vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA) (dat zit bijvoorbeeld in lijnzaadolie) en linolzuur (LA) (dat zit bijvoorbeeld in zonnebloemolie en sojaolie).

 

De visvetzuren EPA en DHA kan het lichaam in principe zelf maken uit ALA, maar omdat de meeste mensen te weinig ALA gebruiken worden EPA en DHA daardoor ook essentiële vetzuren. Dat maakt het eten van vis extra belangrijk.

 

De patiënt

Ik leg meneer H uit dat een gezonde voeding ook vet bevat. Het helemaal mijden van vet, zoals hij nu probeert, is niet gezond. ‘Dat is goed nieuws!’ zegt hij. ‘Een handje noten of een lekker stukje zalm eet ik graag!’

 

En jij?

Gebruik jij voldoende gezonde vetten?