Wat eet je als je borstvoeding geeft?

, diëtist 5 september 2019

Misschien ben je nog aan het overwegen om borstvoeding te geven en zoek je informatie. Of misschien heb je tijdens je zwangerschap een cursus gevolgd over het geven van borstvoeding? In deze cursussen wordt vaak informatie gegeven over het aanleggen, over eventuele ongemakken, en wordt meestal ook benoemd dat borstvoeding van de moeder energie kost en hierdoor de energiebehoefte hoger ligt. Maar wat kan je nu als jonge moeder het beste eten om die benodigde energie en voedingsstoffen binnen te krijgen? Dat leg ik je uit in dit blog.

Wat eet je als je borstvoeding geeft?

Extra energie

Het kost je lichaam energie en voedingsstoffen om moedermelk aan te maken, daarom heb je als vrouw die borstvoeding geeft gemiddeld 500 kcal per dag extra aan energie nodig. De hoeveelheid calorieën die je nodig hebt is tevens afhankelijk van leeftijd, je BMI, grootte en eetlust van je baby en je eigen activiteit.

 

Wanneer je borstvoeding geeft hoef je geen speciaal dieet te volgen, echter is het van belang dat je voeding wel uitgebalanceerd is en voldoende voedingsstoffen bevat. De Schijf van vijf kan helpen als basis om gevarieerd te eten en voldoende goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Denk hierbij aan het eten van 2 stuks fruit en 250 gram groente per dag en het kiezen voor volkorenproducten. Daarnaast is het van belang om voldoende eiwitten en gezonde vetten binnen te krijgen. Bronnen voor eiwitten zijn; kip, vis, rundvlees, linzen en peulvruchten en voor vetten; noten, zaden, avocado’s en vette vis zoals zalm of makreel.

 

Om genoeg energie binnen te krijgen kan je ervoor kiezen om van sommige producten net wat extra te eten. Neem bijvoorbeeld een extra handje noten of een extra snee volkorenbrood met halvarine en beleg.

 

 

Extra drinkvocht

Naast energie heb je als vrouw ook extra vocht nodig voor de aanmaak van moedermelk. Veel moeders merken dit zelf ook doordat ze aan het begin van de borstvoedingsperiode meer dorst hebben. Het advies is om minimaal 2 liter vocht per dag binnen te krijgen. Je kan dit opvangen door tijdens elke voeding zelf standaard ook een glas water te drinken.

 

Niet lijnen!

Het wordt afgeraden om streng te lijnen tijdens de borstvoedingsperiode omdat het risico bestaat dat je onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt en de borstvoeding kan teruglopen. Als je gezond eet kom je vaak geleidelijk weer terug op je oude gewicht. Wanneer je per week 0,5 kg afvalt om je oude gewicht te bereiken is dit prima. Wanneer je meer dan 1 kg afvalt kan het zijn dat je voedingspatroon niet toereikend is.

 

Extra voedingstips

Tip 1 Voorzichtig met cafeïne

Let er tijdens de borstvoedingsperiode op dat je niet te veel cafeïne neemt, cafeïne kan je kind namelijk onrustig maken. Het wordt geadviseerd om niet meer dan 200 tot 300 mg cafeïne per dag te drinken. Dit is gelijk aan twee mokken filterkoffie of vier mokken thee. Houdt er rekening mee dat er in cola en energiedrank ook cafeïne zit.

 

Tip 2 Liefst geen alcohol

De schadelijke stoffen uit alcohol kunnen via de borstvoeding bij je kindje terecht komen. Om deze reden is het het meest veilig om tijdens de borstvoedingsperiode geen alcohol te drinken. Wil je toch graag een glaasje alcohol? Neemt dit glas dan vlak nadat je voeding hebt gegeven. Het kost zeker drie uur om de schadelijke stoffen uit een glas alcohol uit je lichaam te krijgen. Om er zeker van te zijn dat de melk volledig ‘’schoon’’ is kun je van te voren wat melk afkolven en bewaren om dat tijdens de volgende voeding aan je baby te geven. De melk uit je borst af kun je dan afkolven en weggooien.

 

Tip 3 Eet vis met mate

Het is niet aan te raden om meer dan twee keer per week vette vis te eten. Deze bevat naast goede stoffen zoals omega-3 vetzuren ook dioxines (gifstoffen) welke in de moedermelk terecht kunnen komen.

 

Tip 4 Help, darmkrampjes!

Jonge baby’s hebben vaak last van winderigheid of darmkrampjes en moeders vragen zich vaak af of dit te maken heeft met hun eigen eetpatroon. De kans is groot dat dit niet het geval is! Het wordt afgeraden om venkelthee of anijsthee te drinken, geef dit ook niet aan je baby tegen darmkrampjes.

 

Mocht je toch twijfelen omdat je baby bijvoorbeeld vaak moet huilen na het voeden of andere klachten heeft die kunnen duiden op een allergie (reflux of explosieve ontlasting), neem dan contact op met een zorgprofessional.

 

Bij specifieke vragen over voeding bij borstvoeding kan een diëtist in de buurt je advies geven.