Broodbeleg: de gezonde keuze

 

, diëtist - 2 juli 2018

Veel mensen vinden het kiezen van broodbeleg een van de lastigste dingen om goed te doen als je gezond wil eten. In deze blog tips voor gezond en lekker broodbeleg.

 broodbeleg

Supergezond

Supergezond is natuurlijk om te kiezen voor fruit of groente op je brood. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van aardbeien, banaan of appel, maar ook gegrilde groente is lekker op brood. Of denk bijvoorbeeld aan geraspte wortel met rozijnen of plakjes komkommer, tomaat of radijs.

 

Ook noten en pinda’s zijn gezond en goed bruikbaar voor op brood. De meeste soorten pindakaas bevatten echter toegevoegd zout en suiker. Gelukkig zijn er steeds meer soorten pindakaas en notenpasta verkrijgbaar zonder deze toevoegingen. Meestal staat dit aangeduid op de verpakking als 100% pindakaas of 100% notenpasta. Naar een natuurwinkel gaan daarvoor hoeft al lang niet meer. Ook de grootste supermarktketen in Nederland heeft al een eigen merk 100% pindakaas in de schappen. Even roeren van tevoren voor het laagje olie bovenop, maar de smaak is erg goed!

 

Ook hummus (pasta van kikkererwten) is zonder toevoeging van suiker of zout gezond en lekker voor op brood. Maar denk ook eens aan een gekookt ei, vis (zoals zalm, makreel of tonijn) of avocado.

 

Kaas bevat vrij veel zout, maar elke dag een of twee sneden brood met kaas passen ook zeker in een gezonde voeding. Kaas levert namelijk ook veel goede stoffen, zoals calcium en vitamine B. Kies als variatie bijvoorbeeld ook eens voor de minder zoute hüttenkäse.

 

Combineren maakt alles nog lekkerder. Hüttenkäse is bijvoorbeeld lekker met appel of radijs en tomaat en ei is ook heerlijk samen.

 

Iets minder

Natuurlijk kun je ook best af en toe kiezen voor een plakje ham of een sneetje brood met jam. Het is echter goed je te realiseren dat vleeswaren vaak bewerkt vlees zijn en onder andere veel zout bevatten en dat zoete broodbelegsoorten vaak veel toegevoegde suikers bevatten.

 

Het is misschien nog wat ongebruikelijk, maar denk dus ook eens aan gegrilde courgette en gebakken champignons als vervanger voor je dagelijkse plakje worst op brood.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail