Crashdiëten

 

, diëtist - 14 februari 2019

In de regionale krant wordt mijn blik getrokken door de kop ‘Bewust bezig zijn met voeding’. Mijn interesse is meteen gewekt, want als diëtist vind ik dat natuurlijk heel belangrijk. Bij het verder lezen blijkt het echter niet te gaan over lekker en gezond eten, maar over shakes die als maaltijdvervangers worden ingezet om af te vallen. Niet mijn definitie van bewust bezig zijn met voeding…

Crashdiëten, werken ze echt?

Snel en veel

De term crashdiëten is een verzamelnaam voor alle diëten die beloven dat je in korte tijd veel afvalt. Voorbeelden zijn afvallen met maaltijdvervangers of diëten die één voedingsmiddel als basis hebben, zoals het yoghurtdieet, het soepdieet en het komkommerdieet. Snel afvallen klinkt als een sprookje dat we vaak graag willen geloven.

 

Loze beloftes

Als ik op Google ‘crashdiëten’ gebruik als zoekterm, krijg ik maar liefst 190.000 resultaten. Veel mensen willen snel, makkelijk en veel afvallen en adverteerders spelen in op die behoefte met prachtige beloftes. Helaas bestaat het niet. Heel snel afvallen kan niet op een gezonde manier.

 

Nadelen

Bij het volgen van deze diëten raak je wel vaak veel kilo’s kwijt, maar dit is voornamelijk vocht in de eerste dagen. Bij het langer volgen van deze diëten raak je ook spiermassa kwijt, omdat crashdiëten vaak een zeer lage hoeveelheid calorieën leveren (bijvoorbeeld maar 500 kcal, terwijl je per dag 2000 tot 2500 kcal nodig hebt).

 

Bovendien krijg je niet alle voedingsstoffen die je nodig hebt binnen. Dat kan, zeker bij het langdurig volgen van deze diëten, leiden tot ernstige tekorten en klachten. Daarnaast is een groot nadeel van deze diëten dat ze alleen een effect hebben voor de korte termijn. Als je daarna weer normaal gaat eten, komen de kilo’s er snel weer bij.

 

Plan voor de lange termijn

Heb je toch gekozen voor een crashdieet? Zorg dan vooral dat je een heel goed plan hebt om je streefgewicht te behouden na het stoppen met het dieet.

 

Als je afvalt met een crashdieet ben je niet klaar als je je streefgewicht bereikt hebt. Dan begint het belangrijkste stuk pas.  Je moet dan nog je gewoonte veranderen voor de lange termijn om het gewichtsverlies te behouden. Als je teruggaat naar wat je deed, kom je ook terug op je oude gewicht.

 

Hoe dan wel? Gezonder eten en meer bewegen. De diëtist bij jou in de buurt kan je daarbij begeleiden.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail