De vuist als portie

 

, diëtist - 18 februari 2019

In het AD lees ik een artikel over het bepalen van de juiste portiegrootte. Niet met een keukenweegschaal of een litermaat, maar met je vuist of je handen. Dit zou overeten (en ongewenste gewichtstoename) voorkomen en ook voedselverspilling tegengaan. Ik ben nieuwsgierig of en hoe dit werkt. Jij ook? 

 de vuist als portiegrootte

Maten en gewichten

Tijdens mijn opleiding leerde ik al dat er standaard maten en gewichten zijn voor drinken en voedsel. Een sneetje brood weegt 35 gram, halvarine op brood is 6 gram en een broodbeleg kaas is 20 gram, de hoeveelheid smeerkaas is 15 gram en een glas melk is 150 milliliter.

 

Deze standaard hoeveelheden worden verstrekkingseenheden genoemd. Toch merk ik dat deze standaardmaten en gewichten achterhaald zijn. Want er zijn maar weinig mensen die een glas van 150 ml gebruiken. En de standaardmaten zijn ook nog eens onhandig want als ik aan mensen vraag hoe zij hun brood besmeren, dan kan ik uit hun verhaal niet opmaken of ze 10, 20 of 30 gram smeerkaas op hun boterham smeren.

 

Handig

Het gebruikmaken van je handen om de juiste portiegrootte te bepalen, lijkt mij daarom wel degelijk euhhh… handig. Voorbeelden in het artikel zijn:

  • Een handje rijst is genoeg voor één persoon;
  • Groente voor een maaltijd past ook in je vuist, net als fruit;
  • Voor kaas geldt: snijd twee stukken ter grootte van je duimen;
  • Bij het ontbijt hoef je niet meer dan drie handen granen in je kom te doen;
  • Aardappelen meet je met je vuist. Kies net zo veel aardappelen als je vuist groot is;
  • Twee handjes pasta per persoon is voldoende. Spaghetti: maak een rondje van je duim en wijsvinger ter grootte van een euro en de pasta die erin past is genoeg;
  • En een stuk vlees moet niet groter zijn dan de helft van je uitgestrekte hand.

 

Dit artikel gaat over de Britse eetnormen. Misschien is het in Nederland wel anders. Ik vind de hoeveelheid groenten ter grootte van een vuist zeer minimaal. Dat is vast geen 250 gram.

 

En drie handen ontbijtgranen lijkt mij dan weer erg veel. Het gaat vooral om de gedachte dat het simpel maken van het afwegen van hoeveelheden heel praktisch is. Het is zo duidelijk uit te leggen. Daarom levert het gezondheidsvoordeel, leidt het tot minder verspilling (immers, je gooit minder eten weg) en daarom is het ook beter voor je portemonnee.

 

Hoeveelheid afgebeeld

Behalve het afmeten van je voedsel met je handen kun je de juiste hoeveelheid voedsel ook in plaatjes laten zien. Zo zijn er plaatjes van hoe de juiste verhoudingen van groenten, rijst/pasta/aardappel en vlees(vervanger) of vis op je bord bij de warme maaltijd eruit zien.

 

Het Voedingscentrum heeft die ook op hun website staan, bij de Schijf van Vijf en de 10 verschillende dagmenu’s.

 

Ook bestaan er plaatjes die laten zien wat een handje noten is (want natuurlijk is ook dat nog wel voor diverse interpretaties vatbaar), hoe het eruit ziet als een boterham belegd is met 20 gram kaas of 15 gram smeerkaas. Op de website van de Canadese regering staan adviezen over gezond eten en ook daarbij staan plaatjes van portiegroottes.

 

Duidelijk advies

Ik denk dat het er vooral om gaat dat een advies duidelijk is. Het afwegen van eten is heel concreet maar in het dagelijks leven slecht toepasbaar. Die duidelijkheid verschaf je door het praktisch te maken.

 

Wegen en meten met je eigen handen lijkt mij daar heel geschikt voor. Ook plaatjes spreken boekdelen want als je ziet dat je bord voor de helft gevuld moet zijn met groenten, dan zegt dat zoveel meer dan 250 gram.

 

Wil jij weten welke portiegroottes voor jou goed zijn en hoe je dit praktisch aanpakt? Maak een afspraak bij de diëtist bij jou in de buurt.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail