Diabetes type 2: voeding de sleutel naar gezondheid

 

, diëtist - 9 juli 2018

Één op de drie Nederlandse volwassenen krijgt diabetes type 2 en dit aantal blijft toenemen. Leefstijl, beweging en een gezond gewicht hebben hier alles mee te maken. En laat de diëtist nou net die deskundige zijn op het gebied van voeding en gezondheid die je hierin kan begeleiden.

diabetes type 2

Sleutel

Diabetes type 2 kun je vergelijken met een auto die benzine nodig heeft. Je hebt een sleutel nodig om de benzineklep van de auto te openen, zodat de benzine erin kan. In het lichaam is insuline de sleutel die ervoor zorgt dat het lichaam overal voldoende energie krijgt. Bij diabetes ‘past’ die sleutel niet goed meer. Het lichaam is minder gevoelig geworden voor insuline, waardoor de bloedsuiker stijgt. Dit kan zorgen voor hart- en vaatziekten, nierziekten en slechtziendheid.

 

Leefstijlverandering

Voorkomen is in mijn ogen beter dan genezen. Daarom is het van belang om diabetes preventief aan te pakken. Door te stoppen met roken, meer te bewegen, af te vallen en gezond te eten, wordt de kans op diabetes type 2 verkleind en kan het ervoor zorgen dat het lichaam weer meer gevoelig wordt voor insuline.

 

Maar leefstijlverandering kost tijd en discipline. Daarom wordt deze stap in de praktijk bij de huisarts vaak overgeslagen en wordt er gestart met medicatie. Wat mij betreft een gemiste kans, want volgens mij zou dit vaker anders kunnen. Medicatie onderdrukt vaak alleen een ziekte of een aandoening, terwijl een gezonde leefstijl het risico op een ziekte kan verkleinen!

 

Huisartsen

Een patiënt met (medische) klachten gaat vaak als eerst naar een huisarts toe. Om die reden is het belangrijk dat een huisarts kennis heeft van voeding en weet wat de invloed hiervan kan zijn. Ik begrijp dan ook niet waarom er tijdens de 6-jarige opleiding geneeskunde gemiddeld maar 29 uur over voeding en 3 uur over leefstijl gaan. Dit is slechts 1 procent van het totaal aantal onderwijsuren!

 

Gezond eten

Hoe kun je de kans op diabetes verminderen? Denk aan:

  • Regelmatig eten;
  • Meer groente en fruit, denk aan een handje snoeptomaatjes bij de lunch en tussendoor een stuk fruit;
  • Frisdrank en (vruchten)sappen vervangen voor water en ongezoete thee;
  • Opstaan van de bank en meer bewegen!

 

De grondlegger van de westerse geneeskunde, Hippocrates, wist het al: ‘laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.’ Ik pleit voor meer uren voeding en leefstijl tijdens de opleiding geneeskunde, eerst wordt gekeken hoe we met voeding en leefstijl diabetes kunnen aanpakken. Die medicijnen kunnen altijd nog 😉

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail