Wat is een gezonde ontbijtshake?

 

, diëtist - 27 september 2018

In plaats van de standaard bruine boterham met kaas, kun je er ook voor kiezen een ontbijtshake te maken. Wat moet er in om een gezonde versie op tafel te zetten?

ontbijtshake

Ontbijt

Voor sommige mensen is het een feestje om de dag mee te beginnen, voor anderen een gruwel om tegenop te zien: het ontbijt. Niet iedereen zet ’s morgens na het opstaan het liefst meteen zijn tanden in iets eetbaars. Omdat een ontbijt een belangrijke bijdrage levert aan een gezond eetpatroon, is het goed om te onderzoeken of een vloeibaar ontbijt dan een oplossing kan zijn.

 

Gezond

Je kunt kiezen voor een kant-en-klare ontbijtdrink of maaltijdshake. In de supermarkt staat daar een schap vol van. Maar natuurlijk is het gezonder om zelf een verse shake te maken. Dan kun je helemaal zelf bepalen wat je er wel en niet in doet.

 

Een gezond ontbijt bestaat uit verschillende onderdelen, zodat je zoveel mogelijk voedingsstoffen, vitaminen en mineralen binnenkrijgt in een maaltijd. Door al deze ingrediënten te gebruiken, maar wel steeds de soorten af te wisselen, giet je bovendien elke dag iets anders in je glas.

 

Volkoren granen

De volkoren granen zorgen voor vitamine B, ijzer en voedingsvezels. Daardoor houd je langer een verzadigd gevoel. Wissel diverse soorten granen af en gebruik ze op verschillende manieren: gedroogd, gekookt of ‘s nachts geweekt (denk aan overnight oats). Granen die je kunt gebruiken zijn:

  • tarwe, volkoren granenontbijt zoals Brinta, gekookte tarwekorrels of bulgur
  • havermout 30-40 gram, zowel vers als vooraf geweekt in water of (plantaardige) zuivel
  • quinoa, vooraf gekookt, gebruik 30 gram
  • teffmeel, dit gebruik je zoals pap, 30-40 gram
  • speltvlokken, 30-40 gram.

 

Eiwitten

Eiwitten zijn bouwstoffen voor je lichaam en ze zorgen ook voor een verzadigd gevoel. In een gezonde maaltijd zit zo’n 20-25 gram eiwit. Eiwitten zitten het meest in magere en halfvolle kwark, skyr, magere griekse yoghurt en cottage cheese. Ook in melk, karnemelk, yoghurt en sojadrink. Gebruik daarom 150-200 ml van een van deze zuivelproducten in je shake.

 

Groenten en fruit

Groenten en fruit maken je shake rijk aan vitamine C en vezels. Gebruik maximaal 1 portie (100 gram) vers of bevroren fruit in je shake en vermijd sappen omdat fruit en sappen wel vruchtensuikers bevatten. Je ontbijt moet tenslotte geen suikerbommetje worden. Als je kiest voor groenten zoals tomaat, spinazie, wortel, boerenkool, selderij, rode biet, broccoli of andere groenten, leef je lekker uit! Ze bevatten nagenoeg geen suikers.

 

Drink jij wel eens een ontbijtshake?

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail