Hebben bananen een stoppend effect?

 

, diëtist - 7 juni 2018

De banaan; het stuk fruit waar de gemiddelde Nederlander gek op is. Er zijn zelfs bakjes in de vorm van een banaan, zodat je de banaan overal mee naartoe kunt nemen. Toch heeft de banaan een moeilijk bestaan in Nederland. Er is een tijd geweest dat de banaan slecht in het nieuws kwam, omdat het zoveel koolhydraten bevat. Maar de banaan heeft ook te maken met een ander verhaal. Er gaan namelijk verhalen rond dat onze gele vriend voor verstopping in de darmen kan zorgen. Is dit waar? Hebben bananen een stoppend effect?

Hebben bananen een stoppend effect?

Back to basic

Als we het over bananen hebben, moeten we inzoomen op de koolhydraten. Dit zou volgens het verhaal de boosdoener zijn. Koolhydraten kunnen we onderverdelen in vier groepen:

Monosachariden 1 sacharide (1 suikermolecuul) Glucose
Disachariden 2 sacharides Glucose + fructose
Oligosachariden 3 tot 9 sacharides Galactose + glucose + fructose
Polysachariden > 10 sacharides

De monosacharide glucose zit in suiker, maisstroop is een voorbeeld van disacharide. Deze twee groepen vormen de ‘snelle suikers’.  De vezels vind je voornamelijk in de groep oligo- en polysachariden. Je wilt dus de meeste koolhydraten binnenkrijgen bestaande uit oligo- en polysachariden en weinig uit mono- en disachariden.

 

Obstipatie en diarree

Vroeger werd vaak gezegd dat je veel vezels moest eten bij obstipatie en weinig vezels bij diarree. Inmiddels weten we dat je net zoveel vezels moet eten bij obstipatie als bij diarree. Het is belangrijk dat je naast voldoende vezels ook let op voldoende vocht, vet, cafeïne, alcohol, frisdranken en gasvormers. Dit zijn namelijk allemaal triggers voor obstipatie en diarree.

 

Bananen: de gele prebiotica

Banaan bevat veel oligosachariden en veel vezels. Deze groep wordt ook wel de prebiotica genoemd. Prebiotica zijn onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels en zijn naar alle waarschijnlijkheid goed voor de darmen.

 

Feit of fabel?

We kunnen met enige zekerheid zeggen dat de banaan niet stoppend werkt, maar juist gezond is voor onze darmen.

 

Wil je nog meer weten over bananen? Klik dan hier.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail