Hoe effectief is spinning voor afvallen?

Gepubliceerd door Marrit Buteijn op

hoe effectief is spinning voor afvallen

Wil je graag afvallen en daarvoor vaker gaan bewegen? Grote kans dat je gedacht hebt aan spinning! Spinning wordt steeds populairder; iedere sportschool biedt tegenwoordig wel een spinningles aan.

Maar is dat terecht en helpt spinning je wel effectief gewicht te verliezen? Je leest er alles over in deze blog.

Is spinning een goede sport om af te vallen?

Kort gezegd: ja, spinning is een goede manier om af te vallen! Om af te kunnen vallen moet je meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. En spinning is een effectieve manier om calorieën te verbranden.

  • Hoeveel je afvalt en hoeveel calorieën je per sessie verbrandt verschilt per persoon, duur en intensiteit van de les. Bij jonge vrouwen met overgewicht is onderzocht dat – bij 3 sessies van 45 minuten per week – een gemiddeld gewichtsverlies van 2,6% tot 3,2% van het totale lichaamsgewicht te verwachten is na 24 sessies (en dus na 8 weken) (1). Ook neemt het vetpercentage na 8 weken gemiddeld af met 4,3%. (1) En dat zonder aanpassingen in het voedingspatroon!

  • Kortom: spinning kan je zeker helpen om af te vallen.

  • Het belangrijkste bij het kiezen van een vorm van beweging is dat je het lang volhoudt en onderdeel wordt van je levensstijl. Vind je spinning leuk? Dan is het zeker een geschikte manier om af te vallen. Maar vind je spinning niet zo leuk? Kies dan liever voor een andere vorm van beweging. Zo houd je jouw gezonde levensstijl duurzaam vol.

Dit zegt de wetenschap over spinning als middel om af te vallen

  • Zoals hierboven toegelicht is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat spinning een effectieve manier is om af te vallen, zelfs zonder aanpassingen in je voedselpatroon (1).

  • Ook in een ander onderzoek is gekeken naar de invloed van spinning op de lichaamscompositie van vrouwen tussen de 32 en 47 jaar oud die een groot deel van hun dagen zittend doorbrachten. De resultaten waren verbluffend! Deelnemers aan het onderzoek die aanvang van het onderzoek nog overgewicht hadden, hadden dit na 6 weken deelname allemaal niet meer! Daarnaast was bij alle deelnemers een duidelijke afname in het percentage te zien. De deelnemers in dit onderzoek deden ook drie keer per week aan spinning. (3)

Berekenen hoeveel je kunt afvallen met spinning

Ben je na deze mooie resultaten enthousiast geworden over spinning als middel om af te vallen? Dan wil je vast graag weten hoeveel calorieën jij ongeveer zult verbranden tijdens zo’n sessie spinning! Gelukkig is hier een handige tool voor: de MET (Metabolic Equivalent of Task) (4).

De MET-waarde geeft aan hoe intens de lichaamsbeweging is. Voor spinning geldt een MET-waarde van 8,9 bij een reguliere workout en een 9,8 bij een zeer intense sessie.

Je berekent vervolgens het aantal verbrande calorieën door de MET-waarde te vermenigvuldigen met jouw gewicht en vervolgens te vermenigvuldigen met 0,0175 en het aantal minuten.

Bijvoorbeeld:
Je weegt 60 kilogram en doet een spinningsessie van 30 minuten. De berekening voor een reguliere spinningsessie is dan: 8,9 * 60 * 0,0175 * 30 = 280 kilocalorieën verbrand.

Gelet op de intensiteit van spinning en het hoge aantal calorieën dat je ermee verbrandt, zonder een al te grote impact op je gewrichten, maakt van spinning een ideale cardio-workout!

Starten met spinning? 5 Tips voor beginners

Ga je na het lezen van dit artikel binnenkort voor het eerst een spinningles bijwonen? Dan vind je het misschien wat spannend om te beginnen. Geen zorgen, deze vijf tips voor beginners helpen je op weg!

1. Zorg voor de juiste outfit

Met spinning zit je een lange tijd op een fiets, maar je doet ook staande fietsbewegingen en andere moves. Zorg er dan ook voor dat je een comfortabele fietsbroek of fietslegging en singlet draagt. Vergeet niet een handdoek mee te nemen, die ga je zeker nodig hebben!

2. Bepaal je eigen tempo

De instructeur bepaalt misschien welke bewegingen je maakt, maar jij bepaalt zelf hoe zwaar de workout voor je is. Je kunt namelijk zelf de weerstand van je fiets verhogen en verlagen. Houd de weerstand, zeker voor je eerste sessie, lekker laag en bouw dit in volgende sessies op. Zo houd je het de hele les vol.

3. Blijf hydrateren!
Je zult merken dat je tijdens een les spinning veel zweet. Zorg er dan ook voor dat je goed blijft hydrateren. Neem een volle bidon met water mee en drink voor, tijdens én na de sessie voldoende water. Dit helpt je lichaam ook bij het afvoeren van afvalstoffen.

4. Verdeel je energie
Een veelvoorkomende beginnersfout bij spinning is al je energie in het begin van de sessie al verspillen.

5. Maak het zo leuk mogelijk
Sporten is niet alleen goed voor je, het kan ook erg leuk zijn! Natuurlijk is het belangrijk dat je goed je best doet tijdens een lesje spinning, maar maak het ook vooral zo leuk mogelijk voor jezelf. Leer de instructeur kennen, leg contact met andere deelnemers en leef je uit op de – veelal upbeat – muziek.


Bronnen:
1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20585293/
2. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1174469.pdf
3. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/staying-active/

Categorieën: Afslanken

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *