Hoe kan ik mijn buikvet kwijtraken als 50-plusser?

Gepubliceerd door Marrit Buteijn op

buikvet kwijtraken als 50 plusser

Ben jij het ook zat om elke dag te balen van je buikvet? Je wilt er nu echt voor gaan: jij gaat je buikvet kwijtraken als 50-plusser.

Zit het feit dat je 50-plusser bent én in de overgang bent ook nog eens niet mee in het proces naar een buikvet-vrij leven?

Wij informeren je graag en vertellen je alles over wat je moet weten over het proces naar een platte buik als 50-plusser.

Lees je mee?

Een platte buik als 50-plusser

Vooral tijdens de overgang merken veel vrouwen dat hun lichaam verandert. De hormonale veranderingen zorgen niet alleen voor opvliegers en nachtelijk zweten, vooral gewichtstoename in de vorm van buikvet is onder vele vrouwen een grote ergernis.

Dat is helaas nou eenmaal hoe de natuur in elkaar steekt en je kunt beter niet tegen je lichaam vechten door onmogelijke diëten op te leggen.

Werk liever met de natuur mee en wees extra lief voor je lichaam nu het zo’n grote ontwikkeling doormaakt. Eet extra gezond, beweeg extra en drink extra water. Dan krijg je in no-time weer die platte buik, ook als 50-plusser.

En hoe zit het dan met buikspieren als vrouw van 50 jaar?

strakke buik op latere leeftijd

Hoe oneerlijk is het om als vrouw van 50 jaar je lichaam te vergelijken met het lichaam van een jonge bloem van 20 jaar? De buikspieren van een vrouw van 50 jaar zijn nou eenmaal niet meer 20.

Jouw lichaam veroudert op haar eigen tempo en dat is helemaal oké. Het enige wat jij hoeft te doen, is gehoor geven aan de leeftijd – en de daarbij horende behoeftes – van jouw lichaam.

Ondersteun je lichaam door gezonde voeding, voldoende water en meer beweging.

Doe je dit allemaal al? Dan kun je een voedingsschema op maat laten maken door een professional. Die zorgt ervoor dat jij alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt en houdt rekening met de behoefte van jouw hormoonschommeling door de menopauze.

Wil je gelijk het heft in eigen handen nemen? Pak dan je matje erbij en ga aan de slag met een aantal buikspieroefeningen!

Strakke buik op latere leeftijd

Naast het feit dat een strakke buik – op latere leeftijd ook nog – een schoonheidsideaal is, kent het vele gezondheidsvoordelen. Door te trainen en buikvet te verbranden in de overgang, versterk je je lichaam.

Je voorkomt daarmee onderrugklachten én het zorgt ervoor dat je een betere houding aanneemt in je dagelijks leven. Wil je sterke buikspieren kweken zonder je rug te belasten?

Dan hebben wij hier een paar buikspieroefeningen voor jou op een rijtje gezet. Speciaal voor een strakke buik op latere leeftijd.

Al deze oefeningen kun je thuis doen, je hebt alleen een matje nodig:

  • De plank, is een statische oefening die perfect uit te voeren is als 50-plusser. Houd je armen in een hoek van 90 graden en zet je handen op de mat. Sta op je tenen en breng je knieën van de grond. Span nu je lichaam aan zo hard als een ‘plank’ en houd deze positie zo lang mogelijk vast. Wanneer je dit onder de knie hebt, kun je sets van 3 x 1 minuut proberen en dit verder uitbreiden.
  • Superman, de naam zegt het al: tijdens deze oefening lijken de bewegingen op die van Superman. Je gaat met je gezicht naar de grond op de mat liggen. Je rechterarm en je linkerbeen til je tegelijk op. Dit wissel je af met je linkerarm en je rechterbeen. Deze twee houdingen blijf je afwisselen. Wanneer je dit onder de knie hebt, kun je jezelf uitdagen door een minuut deze oefening te doen.
  • Side bend, de startpositie van deze oefening is simpel: sta rechtop met je knieën licht gebogen. Terwijl je een rechte rug houdt, buig je je bovenlichaam langzaam naar rechts. Kom vervolgens weer terug in startpositie en doe hetzelfde naar links. Hiermee train je je schuine buikspieren. Is het te makkelijk? Houd dan wat gewicht vast, zoals een flesje water.
  • Leg raises, ga languit op je rug op de grond liggen met je benen gestrekt en houd je armen naast je lichaam. Breng langzaam je gestrekte benen omhoog tot een hoek van 90 graden en breng ze vervolgens weer langzaam naar beneden. Heb je last van je onderrug? Dan kun je met je billen op je handen liggen. Dit zorgt ervoor dat je je bekken gekanteld houdt en geen holle onderrug maakt.

Afvallen als man boven de 50

mannen afvallen 50 plus

Zoals een vrouw van 50-plus haar lichaam niet moet vergelijken met het lichaam van een vrouw van 20, moet ze dat ook zeker niet vergelijken met een mannelijk lichaam. Mannen hebben nu eenmaal een grotere energiebehoefte, maar ook een hoger energieverbruik.

Over het algemeen vallen mannen dus sneller af dan vrouwen. Natuurlijk bepaald hebben de mannen wat dat betreft dus een streepje voor. Dit geldt ook voor het afvallen voor 50-plussers.

Hoe oneerlijk dat ook is, onthoud goed dat de algemene regel luidt: wanneer je meer calorieën verbrandt dan je tot je neemt, val je af. 

Wat zegt de wetenschap over buikvet kwijtraken als 50-plusser?

Voor het omzetten van voedingsstoffen (eten) naar energie, gaat je metabolisme voor je aan het werk. Hoe hoog of laag je metabolisme is, het staat in verband met hoe makkelijk jij eten verwerkt en hoe makkelijk jij dus op gewicht blijft.

Hoe ouder je wordt, hoe meer je metabolisme vertraagt.

Daarnaast speelt de menopauze ook een vertragend spel met het metabolisme. Funest dus voor de vetverbranding!

Door een laag metabolisme is de kans groot dat je extra visceraal vet rondom je buik draagt, wat ook nog eens als de gevaarlijkste soort vet wordt beschouwd.

Visceraal vet bevindt zich onder de buikspieren en de onderhuidse vetlaag, waardoor het moeilijk is om het kwijt te raken, helemaal op oudere leeftijd.

3 tips voor snel en gezond buikvet kwijtraken

gezond buikvet verliezen 50 plusser

Als het allemaal nog niet erg genoeg is, neemt je spiermassa af na het overschrijden van de leeftijd van 50. Minder spiermassa is minder energieverbruik en bovendien beweeg je ongemerkt ook minder (of minder intensief) na deze welbekende leeftijdsgrens.

Dit maakt het er allemaal niet makkelijker op! Maar waar een wil is, is een weg. Wij helpen je alvast met de volgende 3 tips:

Tip 1: Eet gezond

Klinkt voor de hand liggend. Maar je lichaam heeft na het passeren van de 50 extra liefde en aandacht nodig. Door veel suikers te eten maak je het jezelf onnodig moeilijk!

Tip 2: Beweeg meer

Omdat je na het passeren van de magische 50 minder spiermassa hebt, verbruik je ook minder energie. Als je op dezelfde wijze eet als daarvoor, is de kans groot dat je aankomt na de 50.

Wil je dit niet, dan is meer bewegen (krachttraining) van essentieel belang! Is krachttraining geen optie voor jou? Dan is cardiotraining natuurlijk ook een hele goede optie. Hier valt wandelen ook onder!

Tip 3: Drink genoeg water

Dat we allemaal zo’n 2 liter water per dag moeten drinken is algemeen bekend. Wat minder bekend is, is dat die bekende regel alleen maar belangrijker wordt naarmate we ouder worden.

Genoeg water is nodig voor het functioneren van ons lichaam. Zo speelt het een rol bij het transport van voedings- en afvalstoffen, het regelen van onze lichaamstemperatuur en ter behoud van de nierfunctie.

Hoe ouder we worden, hoe minder water we gaan drinken, hoe harder we meer water nodig hebben om niet uit te drogen.

Conclusie

We hebben je nu uitgelegd dat naarmate je ouder wordt als vrouw, je hormoonhuishouding verandert en daarmee je metabolisme vertraagt.

Het verwerken van eten gaat niet meer zo snel als vroeger, dus zul je een tandje moeten bijzetten om je buikvet kwijt te raken als 50-plusser.

Doe geen onmogelijke strenge diëten, maar steek je eigen lichaam een hart onder de riem door extra gezond te leven: beweeg meer, eet gezond en drink voldoende water. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor mannen.

Categorieën: Afslanken

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *