Fastfood, wie wordt daar echt blij van?

 

, diëtist - 12 maart 2018

Groot nieuws in de media en op social media. Een grote fastfoodketen gaat de inhoud van de kindermenu’s aanpassen. De cheeseburger en de yoghurtdrink moeten het veld ruimen om de hoeveelheid suiker, vet en zout terug te dringen. Goed idee of is de aanpassing van het menu misleidend?

 kindermenu aanpassing 600 calorieën

 

Marketing

Heel slim, zo’n mooi persbericht over het gezonder maken van de kindermenu’s. Deze maaltijden worden vooral gegeten door kinderen tot een jaar of 12. De fastfoodketen geeft aan dat de inhoud ervan in de loop van de jaren steeds gevarieerder is geworden. ‘Hiermee willen wij ouders een handje helpen om hun kinderen verantwoord, gevarieerd én lekker te laten eten.’ Deze fastfoodketen is namelijk wereldwijd een enorm bedrijf. Er is een immens groot marketingteam bij betrokken om het bedrijf zo mooi en goed mogelijk in de markt te plaatsen. Op de website staat dat ze alleen al in Nederland 3 miljoen gasten per week ontvangen in 245 restaurants.

 

Suiker

De gezoete yoghurtdrink en chocolademelk gaan dus uit het kindermenu. Dat flesje yoghurtdrink bevat ongeveer 80 calorieën en 16 gram suiker, dat zijn ongeveer 4 suikerklontjes. Maar vruchtensap, fruitsmoothie en frisdrank blijven wel een optie. Hier zitten suikerklontjes in variërend tussen de 2 en 6 per flesje. Als je kijkt naar (gewone) cola, dan bevat dit 6 suikerklontjes per 200 milliliter.

 

600 calorieën

In het persbericht staat dat de missie van het fastfoodrestaurant is om uiterlijk in 2022 minstens 50 procent van de kindermenu’s in verschillende landen te laten voldoen aan de nieuwe gezondheidseisen. Dat betekent dat de kindermenu’s dan maximaal 600 calorieën bevatten. Kinderen tussen 4 en 12 jaar hebben per dag zo’n 1400 tot 2200 kcal nodig. Bij voorkeur worden deze calorieën natuurlijk geleverd door gezonde voeding. De 4- tot 12-jarigengroep is de grootste doelgroep van dit menu. Als er hiervan al 600 calorieën geleverd worden door een fastfoodmaaltijd, dan is dat een bijdrage van 27-42% van hun totale dagvoeding.

 

Misleidend

Kortom, het is vooral misleidend dat het bedrijf zegt dat ze kinderen verantwoord willen laten eten. Een perfecte marketingstunt met heel veel publiciteit. Want ‘gezonder’ wordt het menu niet na deze aanpassing. Voor af en toe kan een fastfoodmaaltijd natuurlijk best en moet je ze er vooral lekker van laten genieten.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail