Krijg ik voldoende vezels binnen?

 

, diëtist - 30 april 2018

Mevrouw Hoekstra is door de huisarts naar mij doorverwezen. Mevrouw heeft sinds een aantal maanden erg veel last van diarree en gasvorming. Dit heeft al voor een aantal gênante situaties geleid bij uitstapjes buiten de deur. Mevrouw Hoekstra is een vrouw van 69 jaar en eet erg bewust. Mevrouw eet iedere dag 200 gram groente en altijd 4 volkorenboterhammen dus ze is ervan overtuigd dat zij voldoende vezels binnenkrijgt. Waar zouden die diarree en gasvorming vandaan komen?

voldoende vezels

Waarom zijn vezels zo belangrijk?

Je begrijpt dat ik als diëtist ontelbaar veel redenen kan bedenken waarom het eten van voldoende vezels belangrijk is. Gelukkig zijn er ook heel veel onderzoeken gedaan naar de positieve werking van vezels.

 

Zo is wetenschappelijk aangetoond dat het eten van voedingsmiddelen rijk aan vezels een positief effect hebben op je bloeddruk en cholesterol. Daarbij is er ook een gunstig verband tussen vezels en het voorkomen van hartziekten en beroertes gevonden.

                                                              

30 tot 40 gram vezels per dag

Bij het intakegesprek vraag ik altijd aan de mensen waar zij zelf denken dat het knelpunt in het voedingspatroon zit. Vaak wordt gezegd dat er te veel snelle suikers of vetten in de voeding zitten. Maar ik heb ondervonden dat veel mensen hun vezelintake overwaarderen.

 

Regelmatig wordt gedacht dat je voldoende vezels binnenkrijgt als je 200 gram groente en volkorenbrood eet, maar dit is niet voldoende. Als je dagelijks 4 volkorenboterhammen en 200 gram groente eet, krijg je ongeveer 15 gram vezels per dag binnen. Terwijl voor vrouwen 30 gram en voor mannen 40 gram vezels per dag wordt aanbevolen. Hoe krijg je meer vezels binnen?

 

Advies

Ik geef je een aantal handvaten:

  • 2 stuks fruit per dag;
  • 250 g groentes (sinds enkele jaren is dit de nieuwe aanbeveling voor de hoeveelheid groente op een dag;
  • Kies altijd voor de volkoren versie: volkorenpasta, zilvervliesrijst, bulghur;
  • Voeg vezels toe aan je schaaltje yoghurt of kwark; havermout, muesli, lijnzaad, boekweitvlokken, gierstvlokken;
  • Eet minstens 1 keer per week peulvruchten;
  • Neem als tussendoortje vezelrijk knäckebröd of roggebrood;
  • Eet iedere dag 1 handje ongezouten noten.

 

Mevrouw Hoekstra

Ook mevrouw Hoekstra gaat aan de slag om haar vezelintake te verhogen. Twee weken na de intake is het vervolgconsult met mevrouw. Mevrouw heeft een grote glimlach op haar gezicht. Ze geeft mij een hand en zegt ‘Anita, je wordt vriendelijk bedankt! Mijn problemen zijn volledig opgelost en ben erg opgelucht en blij!’

 

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail