Mag ik een lijstje?

 

, diëtist - 1 oktober 2018

Op mijn spreekuur zie ik mensen met uiteenlopende problematiek, maar het gewicht is een vaak terugkerend onderwerp. Soms gaat het om mensen die een hele kast vol hebben staan met dieetboeken. Voor andere mensen is het geheel nieuw om actief met voeding bezig te zijn. In het eerste gesprek vraag ik altijd wat degene tegenover mij van mij verwacht. Meer dan eens krijg ik dan als reactie: ‘Nou, ik zou wel graag een lijstje willen hebben met wat ik wel en niet mag eten.’

lijstje

Langs de lijn

Ja, natuurlijk snap ik dat mensen zo’n lijstje willen hebben, maar ik heb het niet. Zelf heb ik er bewust voor gekozen om niet met zulke lijstjes te werken omdat ik geloof dat zo’n lijstje niet dé oplossing is.

 

Dit is een mooie metafoor om de begeleiding van een diëtist te omschrijven: jij staat in het speelveld en doet je ding. Ik sta aan de zijlijn jou aan te moedigen en adviezen te geven. Wanneer je onderuit gaat, ren ik het veld in om je van de grond te rapen en samen maken we een plan om niet weer in deze valkuil te trappen. Vervolgens ga ik weer terug naar de zijlijn en jij gaat weer verder in het speelveld. Dit scenario herhaalt zich totdat je niet meer valt en mijn adviezen niet meer nodig zijn. Vanaf dat moment is jouw leefstijl veranderd en heb je het doel behaald!

 

Productkennis

Wanneer iemand vraagt om een lijstje is het onderdeel ‘productkennis’ een belangrijk onderdeel in de begeleiding. Collega Annemiek heeft al eerder het nut van het lezen van etiketten omschreven.

 

Als diëtist probeer ik de juiste handvaten aan te reiken zodat jij in de supermarkt zelf kan bepalen of een product een goede keuze is of niet. Hierbij kun je denken aan de hoeveelheden, maar ook aan de volgorde van de ingrediënten. Vaak nemen mensen verpakkingen mee naar mijn spreekuur zodat we samen kunnen kijken of het product verantwoord is. Op deze manier leer jij jezelf de gezonde producten uit te kiezen en te snappen dat een gezonde taart niet bestaat.

 

Stages of change

Het gaat om de verandering in je leefstijl. Wanneer je een bepaald doel wilt behalen, is het belangrijk om je gedrag blijvend te veranderen. Of het nu gaat om gezonder eten, meer naar de sportschool gaan, vaker de fiets pakken in plaats van de auto, geen cola meer drinken of niet meer het licht uit willen doen in de kroeg. Het is allemaal gedrag dat we willen veranderen. Om deze verandering blijvend door te voeren in ons leven doorlopen we een aantal stappen en bij iedere stap is er kans op een terugval. De diëtist kan jou hierbij coachen totdat je niet meer valt.

 

Het geven van een lijstje zorgt dus niet voor een blijvende verandering in jouw gedrag omdat zo’n lijstje morgen alweer incompleet is. Zelf leren is zelf doen!

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail