Lust ik niet!

 

, diëtist - 14 mei 2018

Bijna alle kinderen gaan wel een tijdje door de lust-ik-niet-fase. Ongezellig voor iedereen aan tafel. Maar vooral vervelend en frustrerend voor de ouders. Hier lees je enkele tips en mogelijke oplossingen.

lust-ik-niet-fase

Eet samen

Door samen te eten, aan een gedekte tafel, tv uit, iedereen op een goede stevige stoel, laat je zien dat eten gezellig is. Het is een moment van de dag dat je deelt met je gezin. Als ouder(s) kun je dan ook het goede voorbeeld geven. Kinderen leren door mensen in hun directe omgeving na te doen. Zo ook eten.

 

Kook samen

Door je kind te betrekken bij het klaarmaken van het eten, kan het zijn dat je kind aan tafel beter eet. Hij heeft het tenslotte ook ‘meegekookt’. Dat kan al heel simpel:

  • Laat je kind kiezen tussen twee soorten groenten;
  • Samen groenten of aardappelen wassen in een vergiet;
  • Roeren door een mengkom.

Misschien gaat er tijdens het koken al wel een worteltje, stukje komkommer, reepje paprika of tomaatje naar binnen. Prima!

 

Aan tafel

Door alle eetmomenten aan tafel te hebben, geef je een duidelijke boodschap. Tijdens spelen, zittend op de bank bij de tv of op andere plekken wordt niet gegeten. Als je je zorgen maakt of je kind wel genoeg eet, dan ben je geneigd de hele dag hapjes eten aan te bieden. Je kind krijgt dan bijna niet de kans om trek te krijgen voor een volgende maaltijd. Eet je kind tijdens de ene maaltijd niet zo goed? Als je tussendoor niets aanbiedt (behalve dan zijn standaard fruithapje), dan zal hij bij de volgende maaltijd weer beter eten. Of de volgende dag.

 

Proeven

Als je kind iets nieuws gaat eten, moet hij wennen aan de onbekende smaak. Vaak moet hij iets wel 10-15 keer proeven voordat hij aan een smaak gewend is. Vijftien keer proeven is heel vaak! Dat betekent dat je het mag blijven aanbieden, ook al heeft je kind het al drie keer niet lekker gevonden. Je kunt het ook op verschillende manieren klaarmaken. Denk ook maar eens aan je eigen eetgewoonten. Als je op vakantie bent in een ander land en je krijgt voedsel aangeboden wat je niet kent, dan ben je wellicht zelf ook huiverig om er een eerste hapje van te nemen.

 

Geen vervanging

Wil je kind zijn eten niet? Of laat hij een deel van het eten staan? Ga niet dwingen en besteed er weinig aandacht aan. Geef ook niet iets anders, want dan houd je het slechte eten in stand. Als jullie maaltijd ook altijd bestaat uit een (gezond) toetje, geef dat dan wel, ook al was het bord niet leeg. Je hoeft niet bang te zijn dat je kind te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt als het even minder goed eet. Blijf vooral op elk maaltijdmoment gezonde voeding aanbieden.

 

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail