Maandag begin ik

 

, diëtist - 25 februari 2019

In principe kun je op elk moment van de week of zelfs op elk moment van de dag een gezondere keuze maken. Toch hoor ik het ontzettend vaak: ‘maandag begin ik’. Wat is dat toch met die frisse start aan het begin van een nieuwe week?

Maandag begin ik

Nu kan het nog

Als mensen een dieet gaan volgen, dan willen ze zich daarop voorbereiden. Eerst moet de kast of de koelkast leeggegeten zijn als het gaat om producten die niet in het dieet thuishoren. Ze maken graag eerst op wat ze nog in huis hebben zodat ze daadwerkelijk met een schone lei kunnen beginnen. Je kunt dat zien als een mooi streven: geen verleidingen meer in je kast hebben.

 

Ik hoor ook vaak dat mensen denken: ‘Nu kan het nog. Als ik aan een dieet begin, mag ik niets lekkers meer. De komende dagen ga ik nog even lekker los.’ Op het spreekuur hoor ik regelmatig van cliënten: ‘Ik heb gisteren nog een gebakje of een frietje gegeten, want dat mag straks natuurlijk niet meer.’

 

Dieet of leefstijlverandering?

Een dieet heeft een begin en meestal ook een eind. Je volgt het een bepaalde periode. Helaas is het een bekend gegeven dat mensen die een dieet volgen daarna weer ‘gewoon’ gaan eten. Na verloop van tijd vallen ze terug in oude (slechte) gewoontes. En vaak komen ze dan nog meer aan dan ze met het dieet waren afgevallen. Dat wordt het jojo-effect genoemd.

 

Omdat een dieet een radicale verandering is in het eetpatroon, voelt het ook wel logisch om daar op een vaststaand moment mee te beginnen. Dat kan zijn op een maandag, op 2 januari of na de zomervakantie.

 

Veranderingen in je leefstijl zijn doorgaans niet radicaal, zoals in een dieet. Het zijn kleine veranderingen die je op lange termijn goed vol kunt houden. Bijvoorbeeld minder snoepen in plaats van niet meer snoepen. Minder opscheppen bij de warme maaltijd of minder (vaak) sausjes, spekjes, room of geraspte kaas toevoegen in plaats van alles afwegen volgens het recept van het dieet. Snackgroente en een handje noten meenemen naar het werk voor de vier-uur-dip in plaats van een tussendoortje uit het snoep- of frisdrank automaat.

 

Eetwissel

Het Voedingscentrum heeft de bedacht. Dit zijn voorbeelden zoals bovenstaand. Je hoeft er dus niet eerst je koelkast voor leeg te eten, je hoeft je kast niet eerst volledig te ontdoen van chips, koek, chocolade of snoep.

 

Je kunt er op elk moment mee beginnen. Het zijn kleine stappen in de goede richting die bij jou passen. Je gaat aan de slag met kleine veranderingen die bij jou passen. Het wordt je niet opgelegd door een dieet(goeroe).

 

Nog meer voorbeelden van een Eetwissel zijn:

  • Vervang frisdranken of vruchtensappen door thee of water. In het water kun je komkommer, citroen/limoen, munt, basilicum etc. toevoegen voor een fris smaakje. Of leng je sap aan met water om langzaam te wennen aan een minder zoete smaak.
  • Beleg je brood met iets anders dan kaas of vlees maar kies vaker voor notenpasta’s (100% pinda’s of 100% noot) of groenten zoals hummus, groentespread, gegrilde groenten, rauwkost of beleg je brood met plakjes ei.

 

Zoek jij meer begeleiding bij het veranderen van je leefstijl? Vind een diëtist bij jou in de buurt!

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail