Hoe komt het dat mijn buik steeds dikker wordt?

Gepubliceerd door Marrit Buteijn op

waarom wordt mijn buik steeds dikker

Een dikker wordende buik is niet prettig. Het is niet alleen ongezond om een te dikke buik te hebben, maar zorgt er vaak ook voor dat je je minder prettig voelt in je eigen lichaam.

Een dikkere buik kan door diverse redenen ontstaan, zoals slechte eet- en beweeggewoonten.

In dit artikel gaan we in op de oorzaken van een dikker wordende buik, de wetenschappelijke onderbouwing en een aantal tips waardoor jij snel en makkelijk een strakke buik kunt krijgen. Lees snel verder!

Belangrijkste dingen om te weten

Buikvet wegkrijgen 2 weken

Zit je met je handen in je haar omdat je denkt “Help! Ik word steeds dikker?!” Lees dan dit artikel en kom erachter waarom dit het geval is en wat je hier zelf aan kunt doen:

  • Als je ouder wordt verandert je stofwisseling, waardoor er gemakkelijker vet opslaat rondom je buik
  • Naast een ongezond voedingspatroon zijn een ongezond beweegpatroon, hoge stressniveaus en een verstoorde hormoonhuishouding ook belangrijke oorzaken van een dikkere buik
  • Je bent niet de enige met deze zorg, aangezien meer dan de helft van de Nederlanders te zwaar is
  • Buikvet kan gevaarlijke gevolgen hebben, omdat het de functie van je organen beïnvloedt en het risico op ernstige aandoeningen vergroot
  • Gelukkig kan je zelf een aantal stappen ondernemen om een strakke buik te creëren. Volg onze tips op en jij kunt snel genieten van een slanke buik.

7 oorzaken voor een dikker wordende buik

Naarmate je ouder wordt, kan je lichaam minder makkelijk voedsel verteren. Dit komt doordat je stofwisseling verandert, waardoor koolhydraten en bewerkte voedingsmiddelen moeilijker verteerbaar worden.

Als gevolg hiervan gaat vet zich opslaan rond de buik, waardoor je buik steeds dikker wordt als man of vrouw. Er zijn diverse oorzaken voor een dikker wordende buik, waaronder de volgende:

1. Ongezond voedingspatroon

Een belangrijke oorzaak voor een te dikke buik is de inname van ongezonde voeding.

Wellicht heb je meer gegeten dan normaal of veel ongezond voedsel, bijvoorbeeld na een lange vakantie. Met name veel koolhydraten en bewerkte voedingsmiddelen kunnen dit effect hebben.

2. Onvoldoende beweging

Een andere oorzaak is te weinig beweging. Je metabolisme wordt namelijk trager als je veel stilzit, waardoor je lichaam weinig energie verbruikt.

Als gevolg hiervan worden calorieën sneller in overtollig vet omgezet, zoals buikvet.

3. Langdurige stress

Het antwoord op de vraag “Mijn buik wordt steeds dikker: hoe komt dat?” kan ook zijn: veel stress hebben.

Als je voor een lange periode veel stress hebt, is de aanmaak van cortisol hoog. Dit hormoon is van invloed op de vetopslag en kan ervoor zorgen dat je sneller in vet aankomt.

4. Vocht vasthouden

Een dik ogende buik kan ook te wijten zijn aan het vasthouden van vocht. Dit komt vaak door een hoog gehalte aan zout in je voedingspatroon.

Zo staat het in verband met een opgeblazen buik, waar veel mensen wel eens last van hebben na een avondje uit eten gaan.

5. Te veel alcohol

alcohol-buikvet

Alcohol heeft tevens een grote invloed op gewichtstoename en is een echte dikmaker. Het is bijvoorbeeld de oorzaak van een bierbuik en heeft vooral op een hogere leeftijd een grote invloed op je vetopslag.

6. Stoppen met roken

Buikvet neemt ook vaak toe bij het stoppen met roken. Nicotine zorgt namelijk voor een sneller metabolisme en een hoger energieverbruik. Als je hiermee stopt, kan je dus sneller aankomen.

Als jij buikvet wilt verliezen, is stoppen met alcohol een goede keuze.

7. Hormoonhuishouding

Je hormoonhuishouding heeft als laatste ook een grote invloed op de omvang van je buik, vooral als je ouder wordt.

Als je steeds dikker wordt als vrouw of man kan dit dus door een disbalans in je hormoonproductie komen. Bij vrouwen gebeurt dit vaak als ze in de overgang komen.

Wat zegt de wetenschap over een dikker wordende buik?

Uit een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is gebleken dat meer dan de helft van alle Nederlanders te zwaar is. 60 procent van de mannen met een leeftijd van 30 tot 70 jaar is te dik en bij vrouwen is dit 44 procent.

Vooral bij vrouwen blijft het aantal met overgewicht toenemen. Hierbij is vooral het zogeheten “abdominale obesitas” een groeiende groep. Dit is een groep met vet rondom de buik en waarbij het risico op diabetes en hart- en vaatziekten is toegenomen.

Op het gebied van buikvet wordt er een onderscheid gemaakt tussen onderhuids en visceraal buikvet. Onderhuids buikvet zit tussen je huid en buikspieren, terwijl visceraal buikvet in je buikholte en tussen je organen zit.

Te veel visceraal vet is te herkennen aan een bierbuik, grote en harde buik, appelfiguur en uitpuilende buik. Mensen met overgewicht hebben automatisch vaak veel visceraal vet, wat gevaarlijke gezondheidseffecten kan hebben.

Uit een Brits onderzoek is namelijk gebleken dat het druk uitvoert op de buikwand en organen in de buikholte.

Daarnaast beïnvloedt dit type buikvet je vetverbranding, waardoor je nog meer vet opslaat. Zodoende is het risico op diabetes, alzheimer, borst- en darmkanker, een beroerte en een hartaanval groter.

9 tips voor een strakkere buik

Het is dus belangrijk om op een gezond gewicht te blijven. Als onderdeel daarvan is een slanke buik zowel lichamelijk als mentaal prettig.

Door middel van de volgende 9 tips kun jij gemakkelijk en snel een strakke, gezonde buik creëren.

Tip 1: Eet langzamer

Door het drukke leven van tegenwoordig nemen we ook steeds minder tijd voor ons eten. Echter, door snel te eten krijg je veel lucht binnen, waardoor je ook sneller een opgeblazen buik hebt.

Door minimaal 20 keer te kauwen per hap krijg je tevens minder calorieën binnen per maaltijd. Dit leidt weer tot gewichtsverlies.

Tip 2: Vermijd frisdrank en sapjes

platte buik in 1 nacht zoetstoffen

Frisdrank is ontzettend ongezond door de vele suikers die er in zitten. Daarnaast zorgt koolzuur voor veel onnodige lucht in je maag, wat weer leidt tot een opgeblazen gevoel.

Ook sapjes bevatten veel suikers en weinig gezonde voedingsstoffen. Eet daarom liever een normaal stuk fruit elke dag.

Tip 3: Behoud een routine

Routine is de sleutel tot succes voor het verkrijgen van een strakke buik. Eet bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd en behoud een regelmatige stoelgang om een dikke buik tegen te gaan.

Daarnaast kun je maaltijden opbreken, bijvoorbeeld in zes kleine maaltijden. Zo verteert je maag voedsel sneller en makkelijker en heb je minder snel honger.

Tip 4: Eet onbewerkte producten

Voeding is uiterst belangrijk als je van een dikke buik af wilt komen. Vitamine C is belangrijk, wat zit in citrusvruchten, zoals ananas, sinaasappels en mandarijnen. Deze vitamine verlaagt namelijk het cortisolgehalte.

Daarnaast dragen bepaalde soorten noten, ongebrand en ongezouten, waaronder walnoten, bij aan je hormoonbalans.

Een opgeblazen buik kun je tegengaan door voedingsmiddelen die extra gasproductie veroorzaken te vermijden. Denk hierbij aan melk, snoepgoed en tarweproducten.

Vermijd tevens fastfood, wat funest is als je een strakke buik wilt hebben.

Tip 5: Begin de dag met eiwitten

Eiwitten zijn essentiële voedingsstoffen bij de bestrijding van een dikke buik. Het zijn bouwstenen voor spieropbouw en worden niet in vetten omgezet.

Ook zorgen ze ervoor dat je minder honger hebt, waardoor je dus ook minder zult consumeren. Kies bijvoorbeeld voor een eiwitrijk ontbijt door een gezonde eiwitshake te maken in de ochtend.

Tip 6: Volg je biologische avondklok

Tijdens je slaap herstelt je lichaam en je verbrandingsproces neemt een pauze. Voedingsstoffen worden dan dus niet verbrand, maar in vetten omgezet.

Eet daarom minstens twee uur voordat je gaat slapen niet meer om te voorkomen dat je slapend dik wordt.

Tip 7: Volg een goed trainingsschema

wegtrainen onderbuik vet

De juiste oefeningen op een regelmatige basis uitvoeren draagt ook bij aan het verkrijgen van een strakke buik. Zorg er daarom voor dat je een trainingsschema hebt samengesteld dat je vol kunt houden.

Je kunt bijvoorbeeld elke ochtend een korte routine uitvoeren, zoals bijvoorbeeld acht minuten buikspiertraining. Hierdoor raken je buikspieren gewend aan de reguliere inspanning.

Focus je niet alleen op buikspiertraining, maar ook op andere delen van het lichaam.

Tip 8: Stel een SMART-doelstelling vast

Je behaalt het meeste succes als je naar een doel toewerkt. De SMART-methode kan je hierbij helpen, wat staat voor “Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden”.

Als onderdeel van je doelstelling behalen, kun je jezelf bijvoorbeeld iedere week wegen.

Zo kun je gemakkelijk je voortgang bijhouden en wordt je geconfronteerd met slechte keuzes. Het kan ook je motivatie vergroten om de juiste voeding te consumeren en te blijven bewegen.

Je kunt hiervoor ook een app of eetdagboek bijhouden, waarin je aangeeft wat je hebt gegeten. Dit biedt een duidelijk overzicht van je calorie-inname.

Tip 9: Leer van anderen

Misschien heb je geen idee waar je moet beginnen of heb je moeite om je weg te vinden met gezond eten en meer bewegen? In dat geval kun je altijd de hulp van anderen inschakelen.

Praat eens met een voedingscoach, personal trainer of goede vriend of vriendin en leer over een goede aanpak.

Je kunt ook samen met iemand sporten en gezond eten, wat het vaak makkelijker maakt om het vol te houden. Tevens maakt dit het hele proces leuker.

Je kunt ook baat hebben bij een goed afvalprogramma. Deze programma’s bieden je vaak weekschema’s, tips en soms ook nog persoonlijke begeleiding.

Conclusie

Een dikke buik is niet mooi en ook slecht voor je gezondheid. Het wordt vaak veroorzaakt door een ongezond eet- of beweegpatroon, waarnaast veel stress en een disbalans in je hormoonhuishouding veel voorkomende oorzaken zijn.

Als gevolg hiervan maakt je lichaam overtollig onderhuids of visceraal buikvet aan, wat grote gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Hierdoor heb je namelijk meer kans op het krijgen van diabetes, kanker en een hartaanval.

Gelukkig zijn er diverse manieren om deze risico’s te verlagen en een strakke buik te verkrijgen. Eet bijvoorbeeld langzamer en vermijd frisdranken, bewerkte producten en fastfood.

In plaats daarvan kun je juist beter meer eiwitten, fruit met veel vitamine C en natuurlijke producten eten.

Vul dit aan met een regelmatig trainingsschema, duidelijke doelstellingen en, waar nodig, de hulp van anderen. Zo creëer jij een strakke en gezonde buik.

Categorieën: Afslanken

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *