Gezonde taart?

, diëtist 12 juli 2018

Ik ben op een verjaardag bij een vriendin. ‘Lust je een stukje taart?’ vraagt ze. ‘Wat voor een taart heb je?’ wil ik weten. ‘Zelfgebakken appeltaart!’ ‘Lekker! Doe maar een stukje’. Als ze mijn gebakje komt brengen, zegt ze erbij dat het een zogenaamde gezonde taart is, volgens het recept van een commerciële afslankclub waar ze bij zit. ‘100 calorieën minder dan gewone appeltaart’, vertelt ze trots. Maar vond ik hem ook echt lekker? Als ik eerlijk ben is het antwoord nee.

gezonde taart

Tussendoortjes

Ik spreek regelmatig mensen (meestal vrouwen) die al lang proberen wat gewicht te verliezen. Ze hebben vaak al veel diëten gevolgd en weten feilloos hoeveel calorieën overal inzitten. Als tussendoortje maken ze vaak gebruik van ontbijtkoek, eierkoeken en voedingsbiscuits (van die koekjes die per twee of drie in een plastic pakje zitten).  Op verjaardagen eten ze vaak ‘gezonde taart’, zoals ik ook kreeg aangeboden bij mijn vriendin. Mensen zijn vaak verbaasd als ik deze producten afraad. Ze worden gezien als gezonde tussendoortjes.

 

Écht gezond

Maar is bijvoorbeeld een eierkoek écht gezond? Nee. Écht gezond zijn bijvoorbeeld groente, fruit of noten als tussendoortje. Of zuivel of volkorengraanproducten. Voedingsmiddelen die bij onze gezonde basisvoeding horen.

 

Écht lekker

Uiteraard is het niet zo dat je nooit een keer iets mag eten buiten die gezonde basisvoeding. Maar het is goed te beseffen dat je dan een extraatje eet. Kies dan ook iets dat je écht lekker vindt en waar je helemaal van kunt genieten. Dat is tenslotte de reden dat je een extraatje eet.

 

Rapportcijfer

Geef de extraatjes die je eet een cijfer voor hoe lekker ze zijn en eet alleen extraatjes die een 8 of hoger scoren. Scoort voor jou bijvoorbeeld chips een 9 en een eierkoek een 6 dan kun je jezelf in het weekend beter trakteren op chips en daar echt van genieten dan elke dag een eierkoek eten. Die is lang niet zo gezond als groente of fruit als tussendoortje en superlekker vind je ‘m toch niet.

 

Zelfgebakken appeltaart scoort voor mij wel een 10! Een gekochte appeltaart scoort een 7 dus die sla ik toch maar af. En die ‘gezonde’ appeltaart? Tja… dan toch liever wat minder vaak een écht lekker stukje zelfgebakken appeltaart met 300 kcal dan een extraatje met toch nog 200 kcal waar ik eigenlijk helemaal niet van genoten heb.