Peutermelk, een must voor elke 2-jarige?

 

, diëtist - 10 mei 2018

Minna van 2,5 jaar en haar ouders komen bij mij op het spreekuur. Minna was de laatste tijd moe en zag er bleek uit. Het bloedonderzoek gaf aan dat ze een te laag ijzergehalte in haar bloed had. De kinderarts stuurde haar door om haar voeding te beoordelen. ‘We hebben zelf al wat op internet gelezen en zagen dat peutermelk wordt geadviseerd om tekorten bij peuters te voorkomen. In deze melk zit ook extra ijzer. Wat vind jij, kunnen we dit Minna geven?’ vragen haar ouders zich af.

peutermelk

Peutermelk

In peutermelk zitten toegevoegde vitamines en mineralen, zoals ijzer, vitamine D en visvetzuren. ‘Voordat ik advies over peutermelk kan geven, ben ik eerst benieuwd wat Minna op een dag eet en drinkt. Ik wil jullie graag nog een aantal vragen stellen over haar.’

 

Intake

Wat eet Minna op een dag:

Ontbijt 1 witte boterham met chocoladepasta en een glas melk
Tussendoor Kiwi en een glas water
Lunch 1 witte boterham met jam/appelstroop (vaak gaat de helft op) en een glas vruchtensap
Tussendoor Koekje (speculaasje, kaakje) en een glas siroop
Warme maaltijd 2 opscheplepels (100 gram) groenten, 1 aardappel en een klein stukje vlees/vis of vegetarisch product en een glas water

Als toetje een bakje halfvolle yoghurt

 

Dagelijks krijgt Minna een vitamine D pilletje van 10 microgram. Verder geven de ouders aan dat Minna goed slaapt, goede ontlasting heeft, geen allergie heeft, goed kan kauwen en slikken en niet ziek is. Totaal reken ik uit dat de voeding 4,4 microgram ijzer bevat, terwijl 8 microgram ijzer per dag wordt aanbevolen voor haar leeftijd. Minna krijgt dus dagelijks maar de helft van de behoefte aan ijzer binnen. Verder zijn er geen klachten bij haar geconstateerd die de inname van ijzer kunnen belemmeren.

 

Advies

Met de voeding kan er nog veel winst worden behaald. Samen kijk ik met de ouders naar producten die ijzer bevatten, zoals vlees, volkorenproducten en groenten. Ook vertel ik de ouders dat het ijzer uit vlees (dierlijk ijzer) beter wordt opgenomen door het lichaam dan het ijzer uit volkorenproducten en groenten (plantaardig ijzer). Plantaardig ijzer wordt beter opgenomen in combinatie met voedingsmiddelen rijk aan vitamine C.

 

Zo komen we uiteindelijk bij de volgende adviezen:

– De ouders geven aan dat ze standaard witbrood eten, maar dat ze net zo goed kunnen kiezen voor volkorenbrood;

– Verder is het belangrijk meer te variëren met broodbeleg. Bijvoorbeeld (pinda)kaas, een gekookt eitje, appelstroop, stukjes fruit/groenten op brood;

– In plaats van een koekje in de middag, kunnen de ouders een volkoren boterham aanbieden met beleg.

– Bij de broodmaaltijden kunnen ze Minna een aantal snoeptomaatjes (vitamine C) aanbieden, zodat het ijzer uit het volkorenbrood beter zal worden opgenomen.

 

Verder leg ik ouders uit dat door halvarine op brood te smeren, Minna voldoende goede vetten en vitamines binnenkrijgt. Ze kunnen doorgaan met het vitamine D tabletje tot de leeftijd van 4 jaar.

 

Op deze manier zorgen we ervoor dat Minna door middel van andere voedingsmiddelen de dubbele hoeveelheid ijzer binnenkrijgt. Peutermelk is dus helemaal niet nodig voor Minna.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail