Vet lekker

 

, diëtist - 8 januari 2018

Avocado en noten als slimme snack en bij de lunch salades in plaats van brood. Wil je anno 2018 iets eten, dan wordt het er niet makkelijker op. Want wat is nou goed en hoeveel heb je er van nodig?

 te veel gezonde vetten

‘Ik eet al een tijdje veel gezonder en toch val ik niet af’, zegt mijn cliënt. ‘Ik eet nu geen brood bij de lunch maar wel salades. En ik ben echt dol op olijfolie dus die salade overgiet ik daarmee.’

 

Weer aangekomen

‘Nou ja! Wéér aangekomen! Wat ontmoedigend zeg!’ Mijn cliënt zit moedeloos tegenover me. ‘Ik was juist allemaal gezonde dingen gaan eten. Elke dag een avocado in plaats van een appel.’ Een andere cliënt: ‘Ik eet elke dag een bakje amandelen. Ik heb gelezen dat dat gezond is. En in de Griekse yoghurt doe ik walnoten. Ik eet ook veel salades met pijnboompitten en zonnebloempitten.’

 

Vet gezond

Gezonde vetten. Dat zit volop in bovenstaande voedingsmiddelen. En bij alle drie een flinke hoeveelheid. Plantaardige vetten zoals in olijfolie, noten, zaden, pitten en avocado bevatten onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor hart- en bloedvaten. Ze verlagen het cholesterol en ze bevatten weinig koolhydraten. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel: minder honger. We hebben ze elke dag nodig. Maar het kan ook teveel zijn.

 

Calorieën

Hoe dat kan? Een avocado bevat 350 kilocalorieën (kcal). Als je die elke dag eet, krijg je behalve allerlei vitamines, mineralen en 10 gram voedingsvezel veel energie binnen. Eet liever niet elke dag een avocado en wissel regelmatig om met andere fruitsoorten.

 

Eetlepels of handjes

Een eetlepel olijfolie bevat 90 kcal. Als je er scheutig mee bent in je salade, dan heb je zo 800 kcal binnen. Zeker als in die salade ook vis, kip of kaas is verwerkt. Je voelt hem al aankomen: met de noten, zaden en pitten is het idem dito. Drie walnoten bevatten 177 kcal. Een klein bakje walnoten van 100 gram is 700 kcal. Dat is vergelijkbaar met de calorieën van een grote warme maaltijd.

 

Conclusie: Gezond eten betekent ook elke dag gezonde vetten binnen krijgen. Bovenstaande voorbeelden laten je zien waar de gezonde vetten in zitten. Eet ze bewust en probeer ook gevarieerd te eten. Dan eet je ze ook met mate.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail