Vijf tips voor wanneer je last hebt van obstipatie

 

, diëtist - 2 oktober 2017

Banaan stopt, ontbijtkoek laxeert en een glas lauw water op de nuchtere maag zou wonderen doen tegen verstopping. Geen onderwerp waar zoveel ‘grootmoederswijsheid’ over bestaat als over voeding en de stoelgang. En obstipatie is al vervelend genoeg. Hoe zit het echt?

 obstipatie

Als je op zoek gaat naar wetenschappelijk bewijs voor bovenstaande beweringen dan blijkt dat er niets van waar is of dat het simpelweg nooit is onderzocht. Wat weten we dan wel? Hierbij wat praktische tips:

1 Eet vezelrijke voeding

Gebruik zowel de voedingsvezels uit volkorengraanproducten (bijvoorbeeld volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta) als de vezels uit groente, fruit en aardappelen.

2 Drink voldoende

Ongeveer 2 liter (=10 glazen of 13 kopjes) vocht op een dag. Hierbij telt alles mee wat je drinkt behalve alcoholische dranken. Het hoeft dus niet alleen water te zijn. Ook thee en koffie tellen mee. Als je te weinig drinkt, wordt je ontlasting dikker. Als je al voldoende drinkt, heeft nóg meer vocht overigens geen meerwaarde. Er komt maar een klein percentage van je drinkvocht in je darmen terecht.

3 Beweeg voldoende

Lichaamsbeweging zorgt ook voor beweging van de darmen en voorkomt zo dat de ontlasting te lang in de darm blijft en uitdroogt.

4 Eet een flink ontbijt

Het zorgt voor de zogenaamde gastrocolische reflex, een soort doorschuifsysteem waardoor de inhoud van je maag naar je darmen gaat en je darmen dus geleegd worden.

5 Eet pruimen

Bewijs voor laxerende of stoppende voedingsmiddelen is nooit gevonden. Er is echter één uitzondering. In pruimen zit echt een stofje dat laxerend werkt. Daarnaast bevatten ze ook voedingsvezels. (Gedroogde) pruimen helpen dus bij verstopping.

Tot slot

Bananen bevatten voedingsvezels. Dat ze zouden verstoppen is dus onlogisch en ook nooit aangetoond. Een glas water op de nuchtere maag kan in ieder geval geen kwaad, maar zal niet meer of minder effect hebben dan een glas water op een ander moment van de dag of een glas water. Bewijs voor een laxerende werking van ontbijtkoek is tot op heden nooit gevonden.

Maar met een gezonde, vezelrijke voeding met voldoende vocht, een flink ontbijt, een schaaltje pruimen en elke dag minimaal een half uur lichaamsbeweging zorg je dus wél dat je obstipatie voorkomt.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail

2 reacties op “Vijf tips voor wanneer je last hebt van obstipatie”

  1. Tiny Schulp - van Aggelen - 17 oktober 2017
    Onlangs heb ik na gebruik van antibiotica diverticulitis gehad. M.b.v. Yakult is dit probleem opgelost. Van nature heb ik een onregelmatige, wat tragere stoelgang waar ik op zich geen problemen mee heb, maar wat nu kan 'tegenwerken'. Ik ben de 50 gepasseerd en moet inmiddels op mijn gewicht letten. Als ontbijt eet ik (magere) yoghurt met vezels, rozijnen en ongezouten notenmix. Vraag: wat zijn betere vezels voor mij? All Bran plus (voornamelijk tarwezemelen), of ongezoete muesli (granenmix). Ik kom er niet uit.
    • Dieet dit Dieet dat - 19 oktober 2017
      Voor een goede stoelgang zijn zowel de vezels uit volkorengranen (onoplosbare vezels) als de vezels uit groente, fruit en aardappelen (oplosbare vezels) nodig. All Bran plus en ongezoete muesli bevatten beiden de vezels uit granen (onoplosbare vezels). Ze passen dus beiden in een gezond eetpatroon. De hoevelheid vezels in All Bran Plus is wel groter dan in muesli. Daarnaast zijn dus ook nog de vezels nodig uit groente, fruit en aardappelen (oplosbare vezels). Wat precies de beste keuze voor u is, hangt ook af van uw persoonlijke en medische situatie, uw lichaamssamenstelling en de rest van uw eetpatroon. Voor een persoonlijk advies zou ik u willen adviseren contact op te nemen met een diëtist bij u in de buurt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.