Voeding & aandoeningen

Voeding beïnvloedt je gezondheid. Door gezond te eten, voel je je beter, voorkom je ziekten en versnel je het herstel tijdens of na ziekte. Met een gezonde voeding heb je grip op je gezondheid. Die kans laat je toch niet liggen?

Vis is een prima keuze na een hartinfarct. Maar eet geen zoute vis als je na je hartinfarct een te hoge bloeddruk hebt.
Allebei hartproblemen, toch verschillende diëten.

Een kop bouillon is een prima keuze als je tijdens je zwangerschap een lage bloeddruk hebt. Maar juist niet als tijdens je zwangerschap je bloeddruk te hoog is.
Allebei zwanger, toch verschillende diëten.

Roomijs is een prima keuze als je wat extra energie nodig hebt bij kanker. Maar juist niet als je door je chemokuur ongewenst zwaarder wordt.
Allebei kanker, toch verschillende diëten.

Een 'gewone' bruine boterham is een prima keuze bij obstipatie. Maar juist niet bij coeliakie.
Allebei darmklachten, toch verschillende diëten.

Magere kwark is een prima keuze bij diabetes. Maar juist niet als je door je diabetes ook last hebt van nierfalen.
Allebei diabetes, toch verschillende diëten.

Iedereen is anders. Afhankelijk van je leefstijl, leeftijd en medische situatie heeft jouw lijf andere behoeften dan dat van de mensen in je omgeving. Een peuter heeft bijvoorbeeld iets anders nodig dan iemand die zwanger of ziek is.

Daarnaast heeft iedereen zijn eigen, persoonlijke situatie. Hoe zorg je er als vegetariër voor dat je voldoende ijzer binnen krijgt? En hoe krijg je verse groente binnen als je slecht ter been bent? Een ingewikkelde puzzel, die een diëtist samen met jou kan oplossen.