Wat kun jij verbeteren aan je voeding?

 

, diëtist - 11 januari 2018

Toevallig de oudejaarsconference van Guido Weijers gezien? Hij had het over de fipronil-eieren. Een geïnterviewde man op de markt zei: ‘ja, het is dan wel een kleine hoeveelheid die erin zit, maar als dat op de lange termijn mogelijk schadelijk voor de gezondheid is, vind ik dat toch geen prettig idee.’ Vervolgens neemt hij een trek van zijn sigaret.

 Wat kun jij verbeteren aan je voeding?

Gif en plastic in ons voedsel

Bovenstaande voorbeeld is iets waar ik me al langer over verbaas tijdens mijn dagelijkse werk als diëtist. Plastic in candybars, landbouwgif op fruit en fibronil in eieren. Mensen kunnen zich er enorm boos over maken. En terecht! Er hoort geen gif of plastic in ons voedsel te zitten en er moet uiteraard opgetreden worden in deze gevallen. Het tegenstrijdige met de dingen die wij zelf doen, wordt echter vaak vergeten. De schadelijkheid van roken, zoals in het voorbeeld van Guido Weijers, maar ook consumptie van alcohol is vele malen schadelijker dan de hoeveelheid fipronil in de eieren. Veel mensen drinken meerdere keren per week alcohol zonder daarbij stil te staan.

Grote hoeveelheden zout en suiker

Minder schadelijk dan roken of alcohol, maar ook niet goed voor ons lichaam zijn de grote hoeveelheden zout en suiker die toegevoegd zijn aan ons voedsel. Er is geen pastasaus te vinden in de gemiddelde supermarkt zonder een flinke hoeveelheid toegevoegd zout en zelfs in pap voor baby’s en dreumesen is al suiker toegevoegd.

Daarnaast is zeker de helft van de supermarkten gevuld met producten als chips, gebak, koek en frisdrank. Natuurlijk is het geen probleem om dat af en toe te gebruiken als traktatie, maar het lijkt toch paradoxaal om je zo druk te maken om voedselschandalen en vervolgens wel je lichaam vol te stoppen met ongezonde voeding.

Dé uitdaging voor 2018

Uiteraard is er een verschil. Als je rookt, alcohol drinkt of ongezond eet is dat iets waar je zelf voor kiest. Als een fabrikant iets in je eten stopt, is dat iets waar je zelf geen invloed op hebt (gehad). Je koopt het in vertrouwen dat het een goed product is. De boosheid is dus terecht.

Toch zou ik een oproep willen doen aan iedereen die dit leest. Een uitdaging voor 2018: wijs niet alleen naar anderen als het gaat om gezonde voeding, maar kijk ook kritisch naar je eigen gedrag. Elk stapje in de goede richting is winst. Wat kan jij verbeteren aan je voeding?

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail