Winterdip? Voel je fit met deze 5 tips!

 

, diëtist - 7 februari 2019

Weinig motivatie, concentratieproblemen, een somber gevoel, vermoeidheid… Er kan van alles vallen onder die welbekende winterdip. Voeding kan je helpen om minder last te hebben van deze klachten. Verminder je winterdip en voel je fit met behulp van deze tips. 

 Winterdip? Voel je fit met de juiste voeding.

Tip 1: Sla geen maaltijden over

Wanneer je een of meerdere maaltijden overslaat, kun je snel geïrriteerd raken en je sneller moe voelen. Probeer een ritme in je voeding te vinden wat fijn werkt voor jou, waarbij je voldoende voedings- en bouwstoffen binnenkrijgt om je fit te voelen.

 

Tip 2: Eet voldoende groente en fruit

Hierdoor krijg je niet alleen veel vezels, maar ook veel vitamine C binnen. Vitamine C heeft een functie bij de opname van ijzer, maar ook als antioxidant in het lichaam. Kortweg zorgt vitamine C ervoor dat het een deel van je schadelijke stoffen opruimt.

 

Daarnaast speelt vitamine C een belangrijke rol bij het in stand houden van je weerstand. Dus neem overdag regelmatig een portie fruit. En kies bij de lunch én je warme maaltijd voor voldoende groenten. Vezels zorgen ervoor dat je lang(er) verzadigd bent en dit voorkomt dat je snel weer trek krijgt.

 

Tip 3: Neem vitamine D

Aan het begin van het nieuwe jaar is de voorraad vitamine D in je lijf vaak bijna uitgeput. In de zomer hebben we een voorraad aangelegd, maar deze is niet eindeloos. Om een groot tekort te voorkomen is het raadzaam elke dag vitamine D aan te vullen in de vorm van tabletten of druppels. Eigenlijk is vitamine D zonlicht uit een potje, die jou de winter door helpt.

 

Vitamine D  is een in vetoplosbare vitamine die je vindt in vette vis, vlees en eieren. Neem daarom je vitamine D het liefste in bij de maaltijd. Niet alleen is deze vitamine belangrijk voor je spieren en botten, maar ook voor je immuunsysteem.

 

Tip 4: Vermijd suikers

Wanneer je gebruik maakt van (veel) bewerkte suikers zul je je wellicht even energiek voelen, totdat de suikerdip inkickt. Soms is het erg verleidelijk om aan het einde van de middag toch dat (extra) koekje bij de thee te nemen… Maar, de suikerdip die erna komt, zal je zin in werken niet vergroten 😉

 

Tip 5: Beweeg je blij

En last but not least; ga bewegen! Je kunt lekkerder in je vel zitten door gezonde voeding te gebruiken, maar door hierbij te sporten of te bewegen (liefst dagelijks) gaat het nog makkelijker. Er wordt als je beweegt een gelukshormoon aangemaakt: endorfine. Dit geeft ons een goed gevoel en het werkt ook nog eens ontspannend.

 

Wil jij weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Vraag het een diëtist bij jou in de buurt!

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail