Word je dik van de overgang?

 

, diëtist - 12 april 2018

Meer dan eens hoor ik van cliënten: ‘Sinds de overgang ben ik dikker geworden’. Maar word je nou dik van de overgang of ligt het genuanceerder? Ik leg het altijd als volgt aan mijn cliënten uit:

dik van de overgang

Hormoonschommelingen

De overgang is de gehele periode (van jaren, soms wel tien jaar) waarin de eicellen van de vrouw opraken. Het is een complex proces onder invloed van vele factoren. Wat we weten is dat eicellen onder andere een belangrijke rol spelen in de productie van hormonen. Door het opraken van de eicellen daalt daardoor ook de productie van oestrogeen en progesteron. Deze hormoonschommelingen zorgen voor de overgangsklachten.

 

Als we ouder worden, neemt de spiermassa af en kan de vetmassa toenemen. Dit gebeurt zowel bij mannen als vrouwen. Helaas bij vrouwen iets meer. Door de afname van spieren, maar ook door een lagere lichamelijke activiteit, heeft ons lichaam minder energie nodig. Vaak wordt ons eetpatroon daar niet op aangepast. Dit alles zorgt ervoor dat we langzaam in gewicht toenemen. Onderzoek wijst uit dat dit de voornaamste reden is van de gewichtstoename. Ook gebruiken mensen vaak meer medicatie naarmate ze ouder worden, wat een effect kan hebben op het lichaamsgewicht.

 

Doet de overgang dan helemaal niets met het gewicht?

Ja en nee. Deze verandering van de spiermassa en de vetmassa zorgt bij vrouwen voornamelijk voor buikvet. Het gaat hier dus niet zo zeer om een gewichtstoename, maar vooral om de verandering van de lichaamssamenstelling en dan met name rondom de buik. Vaak is dit de reden om naar de diëtist te stappen. De overgangsklachten kunnen wel op hun beurt weer een dusdanige fysieke beperking opwerpen dat de lichamelijke activiteit drastisch(er) daalt. Ook kunnen klachten ervoor zorgen dat de voedingsinname omhoog gaat. Futloos zijn, maar ook slechter slapen en dus minder energie hebben om te bewegen gaat vaak gepaard met meer snacken.

 

Gewichtstoename verdient wel de aandacht zowel bij mannen als vrouwen, zeker op middelbare leeftijd. Het is namelijk geassocieerd met een verhoogd risico op cardiovasculaire en metabolische ziekte, maar heeft ook een negatieve invloed op de gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven en seksuele functie.

 

Voor adviezen over juiste voeding bij ouder worden, overgang of specifiek spierbehoud of –opbouw, kun je altijd bij een diëtist terecht.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail