Zoetstoffen: gif of goed?

 

, diëtist - 8 februari 2018

Toegevoegde suikers, zoals in frisdranken, zijn niet gezond, bespreek ik met Erwin en Monique die op mijn spreekuur komen. Erwin is gedotterd en sindsdien werkt hij aan een gezondere leefstijl. ‘Maar’, zegt Monique, ‘die light frisdranken met zoetstoffen schijnen nog slechter te zijn. Daar zit aspartaam in en dat is kankerverwekkend, heb ik gehoord.’ Heeft Monique gelijk?

 zoetstoffen

Wat zijn zoetstoffen?

Zoetstoffen zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze zoeter te maken. Het voordeel van zoetstoffen is dat ze producten even zoet laten smaken als producten waar suiker inzit, maar ze leveren minder calorieën. Ook veroorzaken ze geen tandcariës (gaatjes). Light frisdranken kunnen door de zuren die ze bevatten wel tanderosie (oplossen van het tandglazuur) geven.

Er zijn veel verschillende soorten zoetstoffen. Aspartaam is de bekendste zoetstof. Andere voorbeelden van zoetstoffen zijn: cyclamaat, stevia en xylitol. Zoetstoffen komen voor in light producten zoals light frisdrank en light zuivelproducten, maar zitten bijvoorbeeld ook in kauwvitamines en kauwgom.

Goedgekeurd

Alle zoetstoffen die gebruikt mogen worden, zijn goed onderzocht, goedgekeurd en veilig te gebruiken. De Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) voert deze testen uit. Toch zijn er verhalen in omloop dat zoetstoffen slecht voor de gezondheid zouden zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken. In 2006 en 2007 zijn twee onderzoeken gepubliceerd, waaruit zou blijken dat proefdieren kanker krijgen door het gebruik van aspartaam. De statistiek in de onderzoeken bleek echter niet te kloppen. Bovendien waren de ratten al ziek voordat ze getest werden.

Veroorzaken zoetstoffen overgewicht?

Soms blijkt dat mensen die zoetstoffen gebruiken zwaarder zijn dan mensen die dat niet doen. Maar dat betekent nog niet dat zoetstoffen overgewicht veroorzaken. Mogelijk gebruiken mensen met overgewicht zoetstoffen juist omdat ze op hun gewicht willen letten. Of hebben ze andere leefgewoonten die juist bijdragen aan gewichtstoename, bijvoorbeeld minder lichaamsbeweging. Uit goede onderzoeken blijkt dat mensen die producten met zoetstoffen gebruiken minder calorieën binnenkrijgen dan mensen die producten met suiker nemen. Ook als ze zelf de hoeveelheid die ze verder eten kunnen bepalen.

Ik leg Monique en Erwin uit dat het niet nodig is zoetstoffen te vermijden, maar er is ook niets op tegen om dat wel te doen. Water is natuurlijk altijd de gezondste drank, maar de light frisdrank is voor Erwin een mooie tussenstap.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail