Zoutinname van kinderen, een onderbelicht onderwerp

 

, diëtist - 6 augustus 2018

Op 13 juni besteedde RTL-nieuws aandacht aan ouders die ervoor kiezen hun kinderen suikervrij op te voeden. Als diëtist ben ik blij met de aandacht voor gezonde voeding. Naast aandacht voor suiker, moet er echter volgens mij ook meer aandacht voor de zoutinname van kinderen zijn.

zoutinname van kinderen

Suikervrij, maar niet zoutvrij?

Ik ben wel van mening dat je het niet te strikt moet doorvoeren. Fruit en volkorengraanproducten bevatten ook ‘suiker’ (koolhydraten), maar horen in de gezonde voeding van een kind thuis. En af en toe een extraatje met suiker, zoals snoep of koek moet ook kunnen. Zolang je dat alleen doet bij bijzondere gelegenheden en de portie aanpast aan de grootte van het kind, is dat geen probleem.

 

Dat meer ouders ervoor kiezen hun kinderen geen suiker te geven, hoor ik regelmatig om me heen. Wat ik echter zelden of nooit hoor is dat ouders hun kinderen ‘zoutvrij’ opvoeden.

 

Waarom en hoeveel?

Het advies voor volwassenen is maximaal 6 gram zout per dag te gebruiken. De gemiddelde Nederlander gaat daar ruim overheen. Slechts 20% van dat zout wordt toegevoegd aan de warme maaltijd. Het grootste deel zit verwerkt in producten zoals brood, vlees(waren), soepen en sauzen. De reden dat er geadviseerd wordt zuinig te zijn met zout is dat te veel zout niet goed is voor hart en vaten en voor de nieren.

 

Voor kinderen ligt dit advies nog een stuk lager. De nieren van kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Voor kinderen van 1-3 jaar is het advies bijvoorbeeld maximaal 3 gram zout per dag te gebruiken. Als een kind drie sneden brood met kaas of vleeswaren eet, bevat dat al ongeveer 3 gram zout. Zelfs als je geen zout toevoegt aan de warme maaltijd, is het maximum dus snel bereikt.

 

Zout is bovendien een smaak waar je erg aan went. Als je als kind al went aan minder zout, is het als volwassene gemakkelijker om niet te veel zout te eten.

 

Tips

Een paar tips om te zorgen dat je kind minder zout gebruikt:

– Voeg geen zout toe aan de warme maaltijd;

Geef kinderen tot 4 jaar liever geen kaas of smeerkaas. Mozzarella, zuivelspread, cottage cheese en hüttenkäse kunnen wel;

– Gebruik geen kant-en-klare sausjes;

– Geef je kind geen kant-en-klare soep of soep waarin bouillonblokjes of een kant-en-klaar pakje poeder of potje bouillon verwerkt is;

– Vermijd bewerkte en gemarineerde vleessoorten;

– Vraag in restaurants voor je kind om een maaltijd zonder zout.

 

Helemaal zoutvrij hoeft dus niet, net als strikt suikervrij niet nodig is. Af en toe een extraatje kan best, zolang je de portiegrootte aanpast aan je kind. Maar wat meer aandacht voor de zoutinname van kinderen zou naar mijn idee wel terecht zijn.

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail